Nieuws Mei 2023

Jordi Alba vertrekt bij FC Barcelona

Na Piqué en Busquets vertrekt er een derde icoon bij FC Barcelona. Jordi Alba heeft in goed overleg besloten Barça te verlaten aan het einde van het seizoen. 457 wedstrijden in het eerste elftal sinds 2012. Mogelijk komen er nog een aantal wedstrijden bij.

Hij zal gemist worden. Vanwege zijn defensieve capaciteiten en vanwege zijn assists vanaf de linkerflank. 91 assists en 26 doelpunten. Er zijn niet veel linksbacks die hem dat na hebben gedaan. Geweldige mentaliteit, vaak uitgeroepen tot man van de wedstrijd. Een voorbeeld voor velen. Ongelofelijk professioneel.

Door het publiek op handen gedragen. Catalaan in hart en nieren. De nr.1 als het gaat om de beste linkerverdediger bij FC Barcelona. Hij won 6 keer het kampioenschap. Er was sprake van een enorm goede verstandhouding met Messi. Jordi wist Messi vanaf de zijlijn vaak te vinden. 23 maal succesvol op deze manier. Suárez was 20 x succesvol na weer een goede assist van Alba.

Barça is hem veel dank verschuldigd. Hopelijk speelt hij nog de 2 laatste wedstrijden in La Liga. En krijgt hij een groots afscheid.

Volledige naam: Jordi Alba Ramos

Geboren 21 maart 1989 in L”Hospitalet de Llobegrat

Debuut Spaans elftal in 2011

Europees kampioen in 2012

Speelde, voordat hij naar Barça kwam, 4 jaar voor Valencia

Debuut voor Barça: 19 augustus 2012 tegen Real Sociedad

91 interlands; daarvoor Spanje onder 19/20/21/23

Prijzen met Barça: 1 x World Cup; 1 x Champions League; i x Supercup; 6 x Primera División, 5 x Copa del Rey, 5 x Spaanse Supercup

Wat hij na dit seizoen zal gaan doen, is nog onduidelijk.

De deur zal voor Jordi Alba altijd open staan. Een geweldige voetballer en een warm mens. Zijn afscheid zal groots zijn.

Visca Barça!!

Visca Jordi Alba!!