Nieuws December 2011

FC Barcelona - Al-Sadd 4-0

FC Barcelona heeft zich zonder enkele moeite weten te plaatsen voor de finale om de strijd om het wereldkampioenschap voor clubteams. In een parodie op een echte wedstrijd werd het 4-0 voor de Catalanen.

Op voorhand was al duidelijk dat het zwakke Al-Sadd uit Qatar geen enkele partij zou zijn voor Barcelona. Er was nog even de hoop dat de ploeg een verrassingsaanval zou voorbereiden om de ploeg van Guardiola te verrassen na de lange reis uit Spanje maar zelfs daar was geen enkele sprake van. Integendeel, de ploeg speelde vanaf de eerste seconde met 10 spelers achter de bal en wilde slechts een monsterscore voorkomen. FC Barcelona had dus vrijwel de hele tijd balbezit en liet de bal soepel van man tot man gaan. Er waren wat kleine kansen op de 1-0, Villa scoorde nog vanuit buitenspelpositie, maar het doelpunt viel uiteindelijk door een fout in de verdediging. Een totaal onnodige terugspeelbal werd door de zwakke doelman tegen het been van Adriano geschoten waardoor de bal in het doel viel. De Braziliaan had de smaak te pakken want ook de 2-0, tevens ruststand, kwam van zijn voet. Een schot vanaf de rand van de 16 was de wederom zwak ogende doelman te machtig.

Na de rust was er uiteraard hetzelfde spelbeeld. Eerst werd Barcelona nog een zuivere pingel onthouden, daarna konden de toeschouwers genieten van een fraaie steekpas van Messi recht in de loop van Keita. Deze laatste wist er wel raad mee en werkte de bal in een tijd achter de uitkomende keeper. Ook de 4-0 kwam van de voet van een niet aanvaller. Thiago ga de bal fraai mee aan de mee opkomende Maxwell en deze schoot laag en hard in maar ook dit schot was de doelman van Al-Sadd te machtig. De droomfinale is hiermee dus bereikt en dat is ook het enige lichtpuntje van de wedstrijd. In de finale wacht namelijk het Santos van Neymar.

Smet op de wedstrijd is het geblesseerd uitvallen van David Villa. De Spanjaard liep een scheur in zijn scheenbeen op en lijkt er voor maanden uit te liggen. Hierdoor komt zelfs het komende EK in gevaar voor de topscorer van Spanje.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol, Mascherano, Adriano, Abidal (66' Maxwell), Keita, Thiago, Iniesta, Pedro, Villa (39’ Alexis, 70' Cuenca) en Messi.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.