Nieuws November 2021

FC Barcelona – Benfica: 0-0

Conclusie na dit gelijke spel: we leven nog! We doen nog mee! Als Kiev zo vriendelijk is een puntje te pakken bij Benfica en wij spelen dan gelijk of winnen bij Bayern dan zijn we gewoon door! Maar ja, in beide gevallen is het dromen van zulke resultaten. Benfica heeft de klasse om van Kiev te winnen en 3 punten pakken bij Bayern is haast onmogelijk. Of Bayern moet zo vriendelijk zijn hun B-elftal op te stellen. Dan wordt het iets gemakkelijker.

De grootste kans in de wedstrijd was voor Benfica. 2 tegen 1 bij een tegenaanval. Voor open doel schoot Seferovic de bal langs de verkeerde kant van de paal. Als hij had gescoord was het over geweest voor Barcelona. Maar, we leven nog! En dat was mede te wijten aan de enorme werklust van de spelers van Barça. De spelers en het publiek waren kletsnat maar de supporters bleven achter hun ploeg staan. Zeker toen Dembélé na anderhalf jaar blessureleed zijn klasse weer kon laten zien. Barça startte sterk.

Gaandeweg de wedstrijd was weer duidelijk wat het probleem is: kansen worden niet omgezet in doelpunten. Het ontbreekt aan een echte nummer 9. Hoe goed Memphis ook zijn best doet. Hij mist de broodnodige snelheid en de lengte. Luuk de Jong is natuurlijk geen topspits maar met hem erbij was het misschien toch anders gelopen. Er moet een plan B zijn en het inbrengen van Luuk zou logisch geweest zijn bv.15 minuten voor tijd. Nico en Jordi Alba hadden nog de beste kansen.

Grote kans via een kopbal van Yaremchuk. Een prachtig schot van Yusuf Demir eindigde op de kruising. Man van de wedstrijd: Ronald Araujo. Wat een energie en strijd. En een afgekeurd doelpunt. Als zijn voeten 3 maten kleiner waren geweest zou het een doelpunt opgeleverd hebben. Helaas: terecht buitenspel.

Dembélé werd ingebracht door Xavi. Hij kwam tot een aantal prima passeerbewegingen en voorzetten maar die leverden helaas niets op. Er kwamen nog steeds kansen: kopbal Frenkie, kans Piqué. Barça bleef het proberen, helaas zonder resultaat. Meer dan een punt zat er niet in (Benfica is natuurlijk geen kleintje). De beide wedstrijden worden op 8 december gespeeld. Dat wordt zappen!! Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Jordi Alba, Lenglet (86”Dest), Araújo (86”Eric), Piqué, Nico, Frenkie de Jong, Busquets, Gavi, Memphis, Demir (66”Dembélé)

Foto: fcbarcelona.com