Nieuws April 2010

FC Barcelona - Deportivo 3 - 0

FC Barcelona heeft de knappe overwinning op aartsrivaal Real Madrid een goed vervolg gegeven. De mannen van trainer Pep Guardiola gaven met name voor rust een galavoorstelling weg en wonnen derhalve meer dan verdiend van een ver teruggezakt Deportivo la Coruna.

Het eerste kwartier was werkelijk eenrichtingsverkeer. Het spel speelde zich nagenoeg volledig af op de helft van Deportivo en dat uitte zich in een balbezitpercentage van 78% (!) voor de blaugranas. De eerste kans was voor Pedro. Een voorzet van Alves kwam in het strafschopgebied bij Pique, die de bal met de borst controleerde. Pedro nam over en kwam zo oog in oog met de doelman maar zijn inzet strandde op de paal. De volgende grote kans was wel raak. Een slim steekpassje van Xavi kwam bij Bojan die niet nadacht en de bal snel en beheerst langs de doelman schoof. Dit leek de aanzet tot een monsterscore maar ondanks de schoonheid van het spel wist Barcelona niet meer te scoren. Het meest memorabele moment was nog wel de omhaal van Alves, die helaas net op de bovenkant van de lat terecht kwam.

Na rust leek Barcelona de wedstrijd vooral te willen controleren. Keita kwam erin voor de bij vlagen goed spelende Jeffren. De bal was voornamelijk in het bezit van de Catalanen maar het tempo was duidelijk minder hoog dan in de eerste helft. De echte kansen waren daardoor dan ook schaars. Messi leek te gaan scoren met een slim balletje tussen de benen van de doelman maar dit mislukte jammerlijk. Even later was het wel raak. Terwijl Deportivo net aan een klein stuntje ging denken, en ook nog gevaarlijk werd na een inzet van Rikki, hervatte doelman Valdes het spel razendsnel met een gerichte uittrap. Deze kwam bijna aan bij rechtsback(!) Alves maar de doelman kwam op tijd zijn goal uit. De bal belandde echter wel in de voeten van Pedro, die niet aarzelde en werkelijk fantastisch scoorde vanaf een meter of 25.

Hiermee was de wedstrijd natuurlijk beslist en leek Barcelona nog even zin te krijgen in een grotere uitslag. Die kwam er ook al vrij snel. Een corner kwam bij de tweede paal pardoes bij Toure op de borst waarna de man uit Ivoorkust de bal hard in de korte hoek ramde. Er werd nog geappeleerd voor hands maar de herhaling wees uit dat de bal toch echt op de borst kwam. Vervolgens drong Barcelona nog aan op meer doelpunten, werd de wave nog maar eens ingezet door de ruim 80.000 aanwezigen, maar wilde de bal er niet meer in. En zo kan Barcelona morgen in een zetel aanschouwen wat concurrent Real Madrid gaat doen op bezoek bij UD Almeria.

Klik hier voor de samenvatting van de wedstrijd

FC Barcelona : Valdés, Alves, Piqué, Márquez, Maxwell, Touré, Xavi, Pedro, Bojan (Henry), Messi, Jeffren (Keita)