Nieuws Januari 2023

FC Barcelona – Getafe: 1-0

Getafe had een muur opgetrokken: 5 verdedigers tegen 3 aanvallers. En dan ook nog 4 spelers op het middenveld. Het nadeel van zo’n muur is dat je niet weet waar de deur(en) zitten. En verdedigen is altijd nog gemakkelijker dan aanvallen. Eenrichtingsverkeer. Of je komt er niet doorheen of de bal komt regelmatig terug. Antivoetbal van Getafe. Het zal je club maar wezen!!

Uiteindelijk vond Raphinha in de 35e minuut een opening en kon hij de bal voor het doel krijgen waarna Pedri de 1-0 binnen tikte. Absoluut verdiend natuurlijk. En de koppositie was niet in gevaar. Madrid won later op de avond met 0-2 bij Athletic Club.

Bij Barca ontbraken Lewandowski, Torres, Araujo en Frenkie. Ansu Fati had het moeilijk. Pedri en Gavi speelden weer subliem. Vooraf aan de wedstrijd werd Busquets gehuldigd voor zijn 700e wedstrijd. Onder het toeziend oog van bijna 80.000 toeschouwers. Onder luid gejuich werd de gewonnen Supercopa getoond aan de toeschouwers. Vooraf gegaan door een applaus van de spelers van Getafe.

Na de 1-0 ging iedereen er eens lekker voor zitten. Maar ze kwamen van een koude kermis thuis. Wat Barca ook probeerde, meer doelpunten zaten er niet in het vat. Hoogtepunt in de 2e helft: redding van Ter Stegen op een foutieve terugspeelbal van Pedri. Wat een save. Wat een keeper. En weer hield hij de 0.

In de 2e helft kansen aan beide kanten. Getafe was af en toe levensgevaarlijk. Bij Barca werd de passing steeds minder nauwkeurig. Een 2e doelpunt was moeilijk te vinden. Nog een grote kans voor Latasa. Er ging een zucht van verlichting door het stadion toen de scheidsrechte voor de laatste maal floot.

Als je kampioen wilt worden, moet je ook de lelijke wedstrijden winnen. En gelukkig gebeurde dat.

Volgende wedstrijd: woensdag 25-1 21.00 uur tegen Real Sociedad voor de Copa del Rey.

Visca Barca!!

Opstelling: Ter Stegen, Roberto (77”Alonso), Koundé, Christensen (46”Eric Garcia), Balde (46”Alba), Busquets, Gavi, Pedri, Raphinha (62”Kessie), Fati, Dembélé

Foto:fcbarcelona.com