Nieuws Augustus 2011

FC Barcelona - Napoli 5-0

Barça wint met een galavoorstelling de Joan Gamper trofee door goals van Fàbregas (26’), Keita (31’), Pedro (62’) en Messi (66’ en 77’). Voor deze officiële seizoensopening in Camp Nou hadden de Catalanen dit seizoen Napoli, debutant in de Champions League, uitgenodigd.

In de wedstrijd speelde maar liefst 21 spelers van FC Barcelona en keeper Pinto werd als enige niet gewisseld. Guardiola gaf veel speeltijd aan de jonge spelers van Barca B en zelfs een basisplaats aan een debutant. Kiko Femenía kwam deze zomer over van Hércules. De middenvelder gaat spelen bij Barça B.

Napoli begon dapper aan de wedstrijd en had al binnen 10 minuten op voorsprong kunnen komen, maar de geweldige omhaal van Cavani werd vanwege buitenspel afgekeurd. Bij de omhaal raakte de aanvaller van Napoli nog Piqué, maar die raakte er niet door gewond.

Cesc Fàbregas maakte zijn eerste goal sinds zijn komst naar Barcelona. Hij had eigenlijk zes minuten eerder al moeten scoren op de voorzet van Iniesta, maar de aanval erna rondde Cesc simpel af op aangeven van Adriano. Seydou Keita kopte vijf minuten later, op aangeven van Iniesta, de Catalanen naar een 2-0 voorsprong na een typische Barça tiki-taka aanval. Hierna werd het een voetbalshow van FC Barcelona die bijna geheel op de helft van de Italianen plaats vond. Voor de rust hadden Villa 2x en Iniesta nog een goede kans op de 3-0, maar keeper De Sanctis bracht redding voor Napoli.

Het aluminium bracht vlak na rust redding op een schot van Pedro en daarna van Cuenca én bij de rebound van Pedro; wat een hele verbaasde blik van Guardiola opleverde. Cavani kreeg nog een goede kans op de 2-1, maar ook dat doelpunt werd terecht wegens buitenspel afgekeurd. Daarna betrad Lionel Messi het veld van Camp Nou en toen was het definitief gedaan met de weerstand van Napoli. De Argentijn krulde in de 62e minuut een vrije trap tegen de lat, waarna Pedro de rebound eenvoudig voor het intikken kreeg. Messi rondde vier minuten later een schitterende aanval van Barcelona af, die hij zelf opgezet had, en een kwartier voor tijd schoot Messi de vijfde treffer binnen.

De Catalaanse scheidrechter Alfonso Javier Álvarez floot vlak na 90 minuten af en toen mocht Xavi als aanvoerder de trofee ophalen. Er was nog even ‘discussie’ tussen Xavi en Puyol, maar Carles had niet gespeeld en vond dat Xavi de trofee moest ophalen. Zodra de middenvelder de trofee omhoog hield, klonk uit de stadionspeakers het ‘Cant del Barça’.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya (45’ Cuenca), Piqué (45’ Bartra), Fontàs (63’ Mascherano), Adriano (63’ Abidal), Fàbregas (57’ Messi), Keita (63’ Busquets), Thiago (59’ Xavi), Kiko (45’ Dos Santos), Villa (45’ Pedro) en Iniesta (45’ Sergi Roberto).