Nieuws Oktober 2011

FC Barcelona - Sevilla 0-0

FC Barcelona heeft vanavond een ongelooflijk puntenverlies geleden tegen een ultra defensief Sevilla, dat dus hiervoor beloond werd met een onterecht punt.

Dit punt heeft het grotendeels aan doelman Varas te danken, die een perfecte wedstrijd keepte, met als hoogtepunt een gestopte penalty diep in blessure tijd. Dit was overigens zeker niet zijn moeilijkste penalty want Messi liet zien ook maar van vlees en bloed te zijn door de pingel onbegrijpelijk zwak in te schieten. FC Barcelona begon de wedstrijd zoals altijd offensief en speelde zich langzaamaan naar een aantal kleine kansen. Sevilla wist niet meer dan met 11 man achter de bal te spelen en de kansen waren dan ook niet erg groot. Iniesta mikte iets te hoog en Messi kwam ook een teenlengte te kort, maar de beste kans was voor Villa. De Spaanse topscorer stond aan het eind van een fraaie aanval maar schoot op de benen van doelman Varas. Laatstgenoemde groeide op deze manier volledig in de wedstrijd en zag de witte muur voor zich steeds sterker worden.

Na de thee schakelde Barcelona nog een tandje bij en er ontstond een ongekend offensief. De bal ging mega snel van voet naar voet, zowel over links als over rechts, maar de beslissende pas kwam steeds net niet en als er eens geschoten of gekopt kon worden was het net naast of steeds op de doelman. Alleen Iniesta wist de doelman te passeren maar zijn inzet stuitte jammerlijk op de bovenkant van de lat. Sevilla kwam er totaal niet meer uit, kwam niet verder dan slechts een hoekschop en geloofde steeds meer in de eigen verdedigende tactiek. Tot in blessure tijd Iniesta nog maar eens door de verdediging heen glipte en op het laatste moment gestuit werd. Terechte strafschop en een ultieme kans om alsnog de terechte drie punten over de streep te trekken. Maar Sevilla wilde zich niet gewonnen geven en in het zicht van de haven haalde het alles uit de kast om Messi uit zijn concentratie te halen. Inclusief een opstootje elders op het veld, waarvoor Kanoute rood kreeg, en het wegtikken van de bal die al klaar lag. Messi bleek ook maar een mens en wat iedereen in Camp Nou vreesde werd waar, ook deze inzet was voor doelman Varas.

Sevilla eindigde de wedstrijd zelfs nog met negen man maar sleepte een 0-0 over de streep. Uiteraard is het de ploeg vrij om zo verdedigend te spelen en de vreugde meer dan begrijpelijk, maar het ergste aan dit puntverlies voor FC Barcelona is nog wel dat steeds meer ploegen deze tactiek zullen gaan hanteren in de hoop op kleine succesjes. De ploeg van Guardiola verleent zich hiermee een slechte dienst en zal het de komende weken moeten laten zien ook hier raad mee te weten.