Nieuws Augustus 2021

FC Barcelona - Sociedad 4-2

Ruim 20.000 toeschouwers zagen de eerste wedstrijd zonder Messi in Camp Nou. Het was het debuut van Memphis Depay die een verdienstelijke wedstrijd speelde. Vooral goed in het aannemen en doorpassen van de bal. Zijn medespelers in de voorhoede (Braithwaite en Griezmann) hadden er zin in. Dat was ook te zien aan de rest van de spelers. Met name de eerste helft scherp en fris. En de inzet was te prijzen.

De eerste goal kon niet lang uitblijven. 1-0 in de 19e minuut. Voorzet: Memphis. Doelpunt: Piqué (kopbal). Na een assist van Frenkie de Jong scoorde Martin Braithwaite in de laatste minuut van de eerste helft de 2-0. De spelvreugde spatte er werkelijk vanaf. Koeman was erg blij met wat hij zag. Zonder Messi lukt het ook. De trainer gaf eerder deze week al aan dat het tijdperk Messi voorbij is. Er wordt niet meer over gesproken. Het gaat nu om de toekomst.

De spelers kwamen fris uit de kleedkamer. Geen veranderingen in de opstelling. En Braithwaite dacht in de 59e minuut: ik neem die bal nog eens lekker op de slof: 3-0. De mannen uit Sociedad hadden er genoeg van en begonnen met het maken van overtredingen op de hamstrings en kuitspieren. Vooral Memphis was het doelwit. In totaal 4 gele kaarten voor de bezoekers. Dat hadden er best meer mogen zijn!

Alles leek in kannen en kruiken maar Real Sociedad kwam nog terug tot 3-2. Doelpunten van Lobete (minuut 82) en Mikel Oyarzabal (85e minuut). Even zat de schrik erin; misschien was het elftal wat in onbalans door de wissels. Maar in de 91e minuut vond Braithwaite (de man van de wedstrijd), Sergi Roberto die de 4-2 scoorde. Gelukkig!

Al met al een prima wedstrijd met veel inzet (bv. Griezmann die regelmatig ook achterin te vinden was!). Nu is het zaak de lijn voort te zetten. Volgende week zaterdag de erg lastige uitwedstrijd tegen Atletic Club de Bilbao. Met deze instelling en spelvreugde maken we een kans. Visca Barça!!

Opstelling: Neto, Alba, Piqué, Garcia (83' Araujo), Dest (71' Emerson), Pedri, Busquets (83' Nico González), de Jong (71' Sergi Roberto), Braithwaite, Depay (90' Lenglet) en Griezmann.

Foto: fcbarcelona.com