Nieuws December 2015

Goed voorbeeld Barça beachvoetbal

Het beachvoetbalteam van FC Barcelona heeft zondag in Brazilië het goede voorbeeld gegeven voor het team van Luis Enrique. In de finale van het Mundialito de Clubes, WK voor clubteams, werd tegenstander Vasco de Gama na penalty’s verslagen waarna Barça tot wereldkampioen werd gehuldigd.

Het was de vierde editie van het mondiale toernooi voor clubteams. Om de finale te bereiken werden Levante (3-2), Al-Ahli (4-3), Sporting Lissabon (8-6), en nogmaals Al-Ahli (3-2) in de halve finale door Barça verslagen. Beachvoetballer Ozu werd tot MVP (Most Valuable Player) van het toernooi gekroond.

Bij strandvoetbal spelen twee ploegen van vijf spelers (vier veldspelers, één keeper) tegen elkaar. Het zand veld is 28 bij 37 meter. De bal mag met ieder deel van het lichaam gespeeld worden, met uitzondering van armen en handen. Ook moet de bal speelbaar blijven en mag dus niet afgeklemd worden. Deze regels gelden uiteraard niet voor de keeper. Een wedstrijd bestaat uit drie keer 12 minuten.

Het toernooi werd afgelopen week gehouden in de olympische stad Rio de Janeiro. De finale startte ongunstig voor het team van aanvoerder én coach Ramiro Amarelle. Ze kwamen 4-1 achter tegen de club die een thuiswedstrijd speelde. Vasco da Gama is namelijk een wijk in Rio de Janeiro en had daardoor veel steun van de supporters.

Al direct in de eerste minuut opende Bokinha de score voor de Brazilianen. Catarino verdubbelde in het tweede deel de voorsprong, maar gelukkig zorgde Datinha ervoor dat Barça de aansluiting behield. De vreugde was echter van korte duur, want Marcos León en Bokinha vergrootte al snel de achterstand van de Catalanen naar 4-1.

FC Barcelona gaf zich echter niet gewonnen. Onder leiding van hun aanvoerder knokte de Catalanen zich met veel vastberadenheid en goed voetbal terug met twee treffers van Llorenç en de beslissende gelijkmaker van uitgerekend voormalig Vasco de Gama speler Bruno Xavier in het derde deel. De sterke defensie én werelds beste keeper Jonathan Torohia, zorgde ervoor dat de Brazilianen geen kans kregen om alsnog de Catalanen te verslaan. De extra tijd bracht daardoor geen uitkomst en penalty’s werden onvermijdelijk. Voor Barça scoorde Llorenç, Ozu en Datinha alle drie. Waar Bokinha eerder in de wedstrijd nog de Blaugrana keeper wist te passeren, lukte hem dat in de penalty reeks niet. De derde Catalaanse treffer van Datinha bezegelde de overwinning van het strandvoetbalteam van FC Barcelona.