Nieuws Augustus 2011

Guardiola: “Dit is een unieke generatie spelers”

De blaugrana coach liet weten trots te zijn op zijn team na hun recente Europese overwinning. “Dit is een unieke generatie spelers met een begeerte om te winnen dat ervoor zorgt dat ze altijd ingaan op de moeilijkheden die een finale met zich meebrengt.”

Nadat hij zag hoe zijn team de twaalfde trofee optilde nadat hij aan het roer kwam, benadrukte Guardiola heel snel dat het de spelers zijn die alle lof verdienen. “Deze spelers zullen de geschiedenisboeken ingaan als een unieke generatie, zowel in de geschiedenis van de club als die van voetbal in het algemeen. Hun houding verbaast me nog altijd en duwt ons altijd nog een stap verder. Veel van deze spelers zijn ook goede vrienden van elkaar en zijn dat nu al een tijdje, en dat is niet iets wat je zomaar bereikt.”

Guardiola gaf zelfs toe dat hij zich wel eens had afgevraagd of zijn spelers hun wil om te winnen nog wel zouden kunnen behouden na al het succes dat ze reeds hebben meegemaakt. “Ze stellen me nooit teleur. We zijn heel blij met deze trofee, omdat we wisten dat het moeilijk zou worden. Ze hebben een competitieve instelling die onvergelijkbaar is met anderen. We hebben hier al eens eerder gestaan en we geloven dat we het weer kunnen doen. Het is weer een titel voor de club – onze twaalfde uit de vijftien – wat geweldig is en ik ben blij voor de club. We pakken meer Europese titels en het imago van de Club is opnieuw uitstekend. Deze club heeft een generatie spelers samengebracht dat in staat is tot deze dingen en deze statistieken.”

Na de fantastische start van het nieuwe seizoen, met zowel de nationale als de Europese Super Cup op zak, weet Guardiola ook dat het nu tijd is om de aandacht te vestigen op de competitie – een competitie die volgens hem de ware aard van de mogelijkheden van zijn team zal onthullen. “We hebben twee titels gewonnen en daar zijn we heel blij mee. Nu zal de competitie ons laten zien of we in staat zijn zo competitief te zijn als we de afgelopen jaren zijn geweest. Dit team moet opnieuw laten zien wat we de afgelopen seizoenen hebben laten zien. We hebben een goede start gemaakt en nu moeten we ons vastleggen op het dagelijkse werk.”

Naast de lof voor het gehele team, had Guardiola speciale lof over voor de twee scorers van de goals: Messi en Cesc. “Messi is beslissend in alle opzichten – zijn vermogen om de goede beslissingen te nemen en om situaties op te lossen geeft de groep meer zelfvertrouwen.” Hij prees de controle die de nieuwe aanwinst van Barça, Cesc Fàbregas, toonde met de tweede goal en benadrukte: “We zullen er alles aan doen om hem een goed seizoen te bezorgen.”

Guardiola liet ook nog weten dat er altijd ruimte is voor verbetering: “Ik moet constant alert zijn – dat is een verplichting voor elke coach. Het kost veel tijd om een team op te bouwen, maar slechts een moment om het in elkaar te laten storten.”

Tot slot had Guardiola nog wat woorden voor Luis Enrique. In de kwalificerende ronde van de Europa Cup werd zijn AS Roma uit de strijd gegooid, waardoor de ex-coach van Barça B momenteel in de spotlight staat. Guardiola, die de kwaliteiten van Luis Enrique maar al te goed kent, zei: “Hij is meer dan een geweldige coach. Je moet hem wat tijd gunnen. Natuurlijk wil men altijd goede resultaten in het voetbal. Als je hem tijd geeft, zal hij dat klaarspelen, want hij is koppig, competitief ingesteld en heeft duidelijke ideeën. Goed resultaat kan niet in slechts vier dagen neergezet worden.”