Nieuws April 2012

Guardiola evenaart Rijkaard

Josep Guardiola blijft als coach van FC Barcelona maar records verbreken. Na de overwinning van Barça op Getafe staat Pep op de tweede plaats in de ranglijst van coaches met het meeste aantal overwinningen in La Liga in de geschiedenis van FC Barcelona. Hij evenaart daarmee Frank Rijkaard, die in zijn dagen bij de Catalaanse club evenals Pep 112 overwinningen boekte. Guardiola bereikte dit aantal in 146 competitiewedstrijden, een overwinningspercentage van 76,8 procent, het hoogste ooit van een Barça-coach in de geschiedenis van de Club! Het percentage van Rijkaard was 56,9%.

Als het aantal overwinningen dat Pep met zijn mannen boekte al indrukwekkend is, dan is het aantal wedstrijden dat hij verloor nog fenomenaler. Van de 146 competitiewedstrijden onder zijn leiding verloor zijn team slechts tien (!) wedstrijden, en eindigden er slechts 24 in een gelijkspel. Er werd het ongelofelijke aantal van 392 doelpunten gemaakt, en Barça kreeg er maar 103 tegen. De afgelopen vier seizoenen wist het Barça van Guardiola 354 punten te behalen.

De nu nog onbetwiste nummer één coach met het meeste aantal overwinningen in La Liga is Johan Cruijff. Met de Nederlander op de bank won Barça in 306 wedstrijden 183 keer.