Nieuws April 2009

Guardiola: "Ik heb me laten gaan"

Barça coach Pep Guardiola was er als de eerste bij om zich gisteren na de wedstrijd tegen Bayern München te excuseren voor zijn gedrag na de niet gegeven strafschop aan de gevloerde Messi. "Ik heb mijn hart laten spreken, en niet mijn hoofd. Dit mag een verantwoordelijke voor een club als Barcelona niet overkomen. Ik heb een slecht voorbeeld gegeven, ik was niet in staat om me in te houden".

Pep bleef er wel bij dat scheidsrechter Webb een grote fout had begaan: "Zelfs een blinde kon zien dat dit een zuivere strafschop was. Als de scheidsrechter dan niet fluit, moet hij ook geen geel geven. Nu staat Messi op een kaart, en is elke volgende een schorsing. Daar hoor je meneer Webb niet over."

Over het eindresultaat was Guardiola uiteraard wel tevreden: "Deze 4-0 geeft ons de nodige rust voor de return. We zijn er natuurlijk nog niet. Er zijn wel gekkere dingen gebeurd in het voetbal. We moeten gaan voor een uitdoelpunt. We hebben vanavond enige geluk gehad dat Bayern achterin de nodige personeelsproblemen had. Want laten we wel eerlijk zijn, Bayern is van de grotere clubs van Europa."

Waarom het uiteindelijk geen historische monsterscore werd, kon Guardiola ook verklaren: "Ik heb in de rust gezegd het iets rustiger aan te doen en niet als een kip zonder kop de vijfde te zoeken. De duitsers hebben nu eenmaal de trots toch voor de ene tegengoal te gaan, en ik vond het belangrijk die ten koste van alles te voorkomen."