Nieuws September 2008

Guardiola maant tot kalmte

Woensdagavond speelt Barcelona haar vierde competitiewedstrijd. Tegenstander is Betis Sevilla, dat met twee punten uit drie ook zwak aan de competitie is gestart. De Catalaanse media is na de eclatante 1-6 overwinning op Gijón en het getoonde spel van de laatste week weer in euforie bewierookt en dat is precies waar coach Guardiola voor waakt: “Een week geleden zat heel Barça in alarmfase één, nu zijn we weer de gedoodverfde kampioen. Maar als we zo goed waren geweest, hadden we nu bovenaan gestaan. De prestatie bij Gijón is slechts een stap vooruit geweest. Ik weet nog niet hoe ik die overwinning moet inschatten. Laten we zien wat het tegen Betis wordt, misschien dat we dan meer conclusies kunnen trekken.”

Guardiola kan woensdag weer over Thierry Henry beschikken. De Fransman was afgelopen weekend ziek. Juist zijn afwezigheid en de door zijn vervanger Iniesta subliem vertolkte rol van linkeraanvaller maakte veel los in de pers. ‘Waar hebben we Henry nog voor nodig?’ was een gelezen kop in de sportkrant van dinsdag. Guardiola neemt ‘Tintin’ daarvoor in bescherming: “Het is genot om de beschikking over een voetballer als Henry te hebben. Hij is een van de beste die ik heb en die er in zijn totaliteit in Europa spelen.”

Over Iniesta is de coach ook duidelijk: “Goede spelers dupeer je niet met de vraag op een andere positie te spelen, maar Iniesta heef de beschikbare kwaliteiten om te helpen.”

Het is dus maar de vraag of Iniesta tegen Betis opnieuw op de linkerflank speelt. Guardiola ziet in Betis meer een voetballende tegenstander dan het destructieve Santander en verwacht een mooie wedstrijd. Met deze uitspraak hoopt hij meer volk naar het stadion te trekken, want dat is nog het enige dat dit seizoen ontbreekt. De ontmoeting tegen Racing brak de nodige laagterecords. Barça – Betis werd vorig seizoen 3-0. In 2006-2007 zorgde Betis er met een 1-1 gelijkspel voor dat Real Madrid toen naast Barcelona aan kop van de ranglijst kwam.