Nieuws Oktober 2014

Kanshebbers Gouden Bal

Vandaag maakte de FIFA de 23 kandidaten bekend voor de FIFA Ballon D'Or, een jaarlijkse verkiezing voor de beste voetballer ter wereld. Op de voorlopige lijst stonden maar liefst vier spelers van Barça. Barcelona domineert al enkele jaren deze verkiezing, want vanaf 2007 is er steevast minstens 1 speler van Barcelona bij de laatste drie geëindigd.

Over enkele weken worden door de FIFA de drie finalisten bekend gemaakt, en het kan voor Lionel Messi het achtste jaar op rij worden dat hij tot de beste drie voetballers ter wereld behoord. In 2010 waren zelfs alle drie de finalisten afkomstig uit Barcelona, en toen mochten Xavi, Iniesta en Messi de eer delen. Naast Messi is ook zijn landgenoot Javier Mascherano genomineerd, en voor hem is het de eerste keer dat hij in aanmerking komt voor deze prijs. Mascherano behaalde evenals Messi met Argentinië de finale van het WK, en was een van de sterkhouders bij het Argentijnse elftal. Tevens is Neymar genomineerd, en dit is meer dan terecht vanwege het goede WK wat de jongeling in eigen land speelde. Ook is hij dit seizoen flitsend begonnen, wat hem misschien wel een kans oplevert bij de beste drie te komen. Afgelopen jaar eindigde hij als vijfde. Andrés Iniesta is ook weer van de partij, en de middenvelder behaalde gisteren ook de prijs voor beste aanvallende middenvelder van het Spaanse seizoen. Hierdoor is hij ook weer een kanshebber voor een plek bij de beste drie, waar hij al tweemaal eerder voorkwam.

Volgens analytici is het opvallend dat Luis Suárez geen nominatie heeft gekregen, wat alles te maken heeft met zijn misdragingen op het afgelopen WK. Ook is het voor het eerst sinds jaren dat de motor van de ploeg, Xavi, afwezig is. Hij eindigde afgelopen jaar nog als vijftiende. Busquets en Piqué zijn in het verleden ook geselecteerd. De grootste favorieten zijn natuurlijk Cristiano Ronaldo, de titelhouder, en Messi, de viervoudig winnaar. Dit jaar zouden ze echter concurrentie kunnen krijgen van een Duitse wereldkampioen, Manuel Neuer of Philip Lahm bijvoorbeeld. Ook Arjen Robben is na zijn fabuleuze WK kandidaat. Begin volgend jaar wordt door de FIFA bekend gemaakt wie zich mag laten kronen tot beste voetballer ter wereld, en laten we hopen dat dat een speler van onze club zal zijn!