Nieuws April 2015

Luis Enrique: "We moeten winnen"

De ondermaatse 0-1 zege op Celta de Vigo is nog maar een paar dagen oud, of FC Barcelona treed alweer aan tegen de volgende club. Almería dit keer, midweeks in Camp Nou, een van de laatste negen wedstrijden tot het einde van het huidige seizoen. Wederom een kans om de voorsprong op Real Madrid te behouden.

Luis Enrique neemt de wedstrijd dan ook serieus en gelooft er verreweg niet in dat het treffen met Almería een kans is om sommige van zijn spelers rust te geven voor—theoretisch—zwaardere wedstrijden. “Als we de competitie willen winnen, moeten we deze wedstrijd winnen,” zegt de Barça-coach op de gebruikelijke persconferentie. “We nemen deze wedstrijd even serieus als elk ander, wetende dat we het goed moeten doen als we de drie punten zeker willen stellen.”
Barça voert de ranglijst momenteel aan en om daar over negen wedstrijden nog steeds te staan benadrukt Luis Enrique: “Het gaat om het meer scoren van punten dan het team op de tweede plek, en dat doen begint altijd met de volgende wedstrijd, en in dit geval is dat die van woensdag. Alles voorbij dat is slechts speculatie. We moeten gewoon een goede wedstrijden spelen morgen, veel gevaar creëren en hen dat niet laten doen.”

Uiteraard kwam Sergi Barjuan aan bod. De ex-blaugrana, zowel als speler als trainer, is begin deze week de nieuwe trainer van Almería geworden. De rasechte Catalaan zou woensdag als Almería-coach kunnen debuteren in Camp Nou. “Hij is een vriend en ik heb vaak contact met hem,” vertelt Enrique. “Ik ben heel blij dat hij deze kans heeft gekregen en ik hoop dat hij er het beste van maakt. Maar pas vanaf donderdag! Veranderingen in de coachende staf zijn een manier om een team en de spelers te motiveren. Dat zou gevaarlijk kunnen zijn voor ons.”

Barça lijkt momenteel goed in vorm. Dat beaamt Enrique, al blijft hij voorzichtig: “We bevinden ons in een uitstekende positie op dit moment, maar dat wil niet zeggen dat de competitie zo zal eindigen. We blijven zoeken naar verbeteringen. Als we dit kunnen volhouden, zal het lastiger zijn voor de andere teams. Dit is de situatie waarin we wilden zitten. We wilden nog om elke titel meestrijden. Niet alleen om nog te strijden, maar ook om nog door te gaan en ze te winnen. En dat is nog moeilijker.”

Jérémy Mathieu is zacht gezegd een veel verguisde aankoop van vorig jaar zomer, maar heeft zich met twee uitstekende en essentiële doelpunten desondanks op de kaart gezet. “Ik denk niet dat je kunt zeggen dat zijn transfer heeft uitbetaald gebaseerd op het scoren van twee goals. We wisten al alles van hem, omdat hij al enige tijd in het Spaanse voetbal zit en we hebben hem altijd gezien als een geweldige aankoop,” zegt Enrique. “Ik beoordeel Jérémy op wat hij het hele seizoen heeft gedaan en zijn prestaties zijn beter dan goed. Mijn mening is niet veranderd omdat hij een paar goals heeft gescoord, wat een van de minst belangrijke dingen was waarvoor we hem hierheen hebben gehaald.”