Nieuws September 2012

Messi weer trefzeker voor Argentinië

Voor de WK-kwalificatie heeft Argentinië in de nacht van vrijdag op zaterdag met 3-1 gewonnen van Paraguay, de eerste thuiszege op Paraguay sinds 1973. De selectie van bondscoach Alejandro Sabella gaat daardoor aan de leiding in de Zuid-Amerikaanse kwalificatiegroep. Chili was tot vrijdagavond de koploper in de groep met twaalf punten uit zes wedstrijden. Argentinië stond op de derde plaats met tien punten uit vijf wedstrijden, een punt minder dan Uruguay na vijf wedstrijden had. Doordat Uruguay met 4-0 verloor bij Colombia, zijn de rollen omgekeerd. Chili en Ecuador, dat met 1-0 van Bolivia won, nemen na zes duels momenteel de respectievelijke tweede en derde plek in.

Dat de drie punten belangrijk waren voor Argentinië was vanaf het eerste fluitsignaal zichtbaar. Ángel Di Maria bezorgde de thuisploeg een perfecte start met zijn treffer na drie minuten. Na voorbereidend werk van onder meer Ezequiel Lavezzi werkte Di Maria de bal via de rug van Lavezzi achter Justo Villa. Een kwartier later trok Jonathan Fabbro de stand weer gelijk uit een strafschop, na een handsbal van Rodrigo Braña. Rond het half uur bracht Gonzalo Higuaín La Albiceleste weer terug aan de leiding, de spits profiteerde van een fout van Jonathan Ortiz en rondde vervolgens koel af.

De thuisploeg had in de eerste helft al op 3-1 kunnen komen, maar een vrije trap van Messi stuiterde via de paal weer terug het veld in. Vlak na de rust raakte Leo opnieuw de paal, ditmaal na een fantastische solo. Uiteindelijk wist hij via een vrije trap van zo'n dertig meter alsnog de 3-1 eindstand op het scorebord te zetten. Messi is in het shirt van Argentinië bezig aan een uitstekende serie. In de laatste vijf interlands scoorde de aanvoerder van La Albiceleste negen doelpunten, waarvan dus een in de wedstrijd tegen Paraguay.

Javier Mascherano was voor deze wedstrijd geschorst, maar is weer inzetbaar voor de volgende kwalificatiewedstrijd in Lima, woensdag 12 september om 03:25 uur, tegen Peru.