Nieuws April 2016

Nog maar drie wedstrijden te gaan..

De titelrace is nog geheel open. Na een ongelooflijke doelpuntenproductie van liefst 14 (!) doelpunten zonder antwoord van de tegenstander in de afgelopen twee wedstrijden staat FC Barcelona aan kop van de Spaanse ranglijst met 82 punten, hetzelfde aantal als Atlético Madrid en één meer dan Real Madrid. Nog drie razendspannende voetbalweekenden liggen in het verschiet, dus kijken wij vooruit naar wat deze laatste drie weken voor de top drie in Spanje in petto hebben.

Het belangrijkste: Barça staat nog voorop en heeft alles in eigen hand. Zo lang zij de resterende drie wedstrijden willen, zullen ze zich tot Spaanse landskampioen kronen, ongeacht wat de oppositie doet. Maar er is nagenoeg géén ruimte voor een misstap. Als de Catalanen een enkel puntje laten liggen tussen nu en 15 mei is de kans groot dat een van de twee teams uit Madrid het maximum van negen punten pakt.
Real Madrid moet het vooral hebben van wat de twee teams voor de Koninklijke doen. Voor Zinedine Zidane en co moet zowel Barça als Atlético op zijn minst één keer een misstap begaan om de Koninklijke de Spaanse landstitel te bezorgen.

Barça zou tegelijkertijd natuurlijk nog graag strijden in de Champions League, maar de treurige realiteit is dat dat helaas niet meer op het spel staat. Om het toch positief te bekijken: het geeft de blaugranas in elk geval alle vrijheid en tijd om te concenteren op de Primera División, terwijl de twee grote rivalen midweeks uiterst belangrijke halve finales in Europa tegemoet gaan. Atlético wist Bayern München met 1-0 te verslaan in het eigen Vicente Calderón en Real Madrid zag de stand tegen Manchester City steken op een 0-0 gelijkspel. Voor beide ploegen betekent het dat ze flink aan de bak moeten in de return.

Luis Enrique blijft maar benadrukken dat in deze fase van het seizoen alles kan gebeuren, omdat de teams voor zoveel verschillende doelen strijden. Ook de strijd onderaan de ranglijst telt hierin mee: de teams die op het randje van degradatie hangen, zullen alles op alles zetten om dat niet te laten gebeuren, wat ze tot felle en lastige tegenstanders maakt dan teams in het midden van de tabel.
Atlético heeft het in dat opzicht wellicht het lastigste de komende drie weken. Rayo Vallecano en Levante dreigen te degraderen en hun andere tegenstander, Celta de Vigo, zit met Sevilla en Athletic de Bilbao in een felle strijd om een plek in de Europa League.
Real Madrid heeft meer geluk. Zowel Valencia als Real Sociedad zit ‘veilig’ in het midden van de tabel en kunnen, buiten natuurlijk trots, geen grote resultaten meer boeken met welk resultaat dan ook. Tegen de tijd dat de Koninklijke tegen Deportivo de la Coruña speelt, zal de ploeg uit Galicië waarschijnlijk ook niet meer in de gevarenzone zitten.
Barça heeft een beetje van beide. De tegenstander van aankomende zaterdag, Real Betis, heeft geen belangrijke wedstrijden meer te spelen voor overleving. Maar Granada, de ploeg van de laatste wedstrijddag, zou nog steeds aan het vechten kunnen zijn voor overleving in de Primera División. Daartussen zit een wedstrijdn tegen Espanyol, de stadsrivaal die de laatste tijd aardig is gezakt op de ranglijst. Daarnaast is die wedstrijd natuurlijk de stadsderby en dat brengt altijd iets extra’s teweeg...