Nieuws April 2011

Officiële klacht Barça bij UEFA

FC Barcelona zal een officiële klacht over de manager van Real Madrid indienen bij de UEFA voor “een schending van fundamentele normen van gedrag.”

De Raad van Bestuur van FC Barcelona was donderdag bijeen geroepen door Sandro Rosell voor een buitengewone vergadering. Hierin is besloten om een officiële klacht in te dienen bij de UEFA over de ernstige beschuldigingen die door José Mourinho zijn geuit in de persconferentie na de Champions League halve finale.

Toni Freixa, secretaris en woordvoerder van de raad, heeft na de bestuursvergadering gezegd dat Barça “de geschiedenis, prestige en de eer wil verdedigen van de leden, supporters, spelers, coaches en bestuurders dankzij wiens werk en de inspanningen van de Champions League werd gewonnen in 2009.”

Onaanvaardbare verklaringen
Freixa heeft daaraan toegevoegd dat de coach van Real Madrid opmerkingen heeft gemaakt die vallen onder “constitutieve schendingen getypeerd door artikel 5, letters B en D, van de UEFA-code van het gedrag, als een schending van de fundamentele normen van gedrag en handelingen die schadelijk zijn voor de reputatie van het voetbal en de UEFA.”

De woordvoerder van de raad heeft tevens verklaard dat het “onaanvaardbaar is dat iemand durft te twijfelen aan onze geschiedenis, onze titels en onze relatie met Unicef.” Door de indiening van deze klacht wil Barça “de brand te blussen” en “op de tuchtrechtelijke instanties vertrouwen.”

Weigering om het gras te besproeien
Over de weigering van Real Madrid om het veld van het Santiago Bernabéu een uur voor de wedstrijd te sproeien, zoals wel eerder was overeengekomen door Real Madrid, Barça en de UEFA, zei Freixa dat er “een klacht in het verslag van de scheidsrechter” is opgenomen en dat de club “geen uitleg heeft ontvangen” van Real Madrid.

Steun voor het eerste team
Freixa aangegeven dat deze acties de steun van het eerste elftal en de coaches heeft. Freixa voegde eraan toe dat deze acties niet de betrekkingen tussen FC Barcelona en Real Madrid zal beïnvloeden.

UEFA onderzoeken
Freixa heeft ook verklaard dat de UEFA naast het onderzoek met betrekking tot de verklaringen van de coach van Real Madrid ook onderzoeken is gestart naar het gooien van voorwerpen door supporters van Real Madrid, de rode kaart van Pepe en Pinto en het naar de tribunes sturen van José Mourinho.