Nieuws Mei 2009

Penyabijeenkomst in Tilburg mondt uit in groot feest

Zoals gebruikelijk organiseerde de Fan Club Barcelona zaterdagavond rond de klassieker Madrid-Barça een penyabijeenkomst voor haar leden.

Als locatie had de organisatie gekozen voor het Willem II stadion in Tilburg. Het werd mede door de sensationele overwinning van Barcelona op Madrid een onvergetelijke avond. Vanaf half zes in de namiddag kwam de bezoekersstroom op gang. Vol goede moed over een goede afloop van ‘el classico’ betraden zo’n tweehonderd leden en introduce’s het moderne stadion in Tilburg. Ze kwamen weer uit alle hoeken en gaten van Nederland en België. Leuk was het om ook veel deelnemers van de laatste fanclubreizen op de bijeenkomst te zien. Het wordt meer en meer een echte Barça-familie.

Na een welkomstwoord werd er een buffet geopend en was er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een rondleiding door het stadion, waarbij de grasmat werd betreden en ook een bezoek werd gedaan aan de kleedkamer van Willem II. Het ruiken van het gras en de bezwete trainingsshirtjes bracht de voetbalfan in de juiste sfeer. Die werd nog eens extra aangedikt door toedoen van de aanwezige VIP van de avond. De fanclub had niemand minder dan de Nederlandse presentator van Barça-TV weten te strikken; Hans Kraaij Jr.

Hans wist de aanwezigen te boeien met zijn vooruitziende blik op de klassieker. Hij loofde het werk van Xavi en Iniesta en vroeg respect voor het beest Puyol. De trainer van de succesvolle amateurvereniging FC Lienden voorspelde een ‘sneaky’ 1-2 overwinning voor FC Barcelona en hoopte dat Real de blaugranas zou laten voetballen.

Voetbalkennis of niet, de voorspelling van Hans stond na een half uur al op het scorebord. Er werd in het resterende uur, tot tevredenheid van alle aanwezigen overigens, echter nóg vijfmaal gescoord. Bij de vijfde goal van Barça, de genadeslag van Messi, ging de grote zaal in het stadion van Willem II los alsof Demouge zojuist gescoord had. De aanwezigen, kijkende naar twee grote schermen, hieven spontaan het ‘Campeones, campeones’ aan. Er werd gezwaaid naar de gewisselde Arjan Robben en naar het publiek in het Bernabeu dat voortijdig het stadion verliet. “Het is stil aan de overkant”, was dan goed te horen.

Voordat een ieder was bijgekomen van de sensationele vernedering van de Madrilenen stond na het laatste fluitsignaal de koker met loten al klaar om de feestgangers de kans te geven een mooie prijs bij de loterij te winnen. Gesigneerde shirts en allerlei andere Barça artikelen gingen van de man, waarna het officiële programma van de Peny-bijeenkomst erop zat.

De foto's van deze onvergetelijke avond zijn nu te bekijken. Als u hier klikt ziet u een prachtig "vellenkip" filmpje, gemaakt door onze fotograaf Arnold Velders.