Nieuws April 2012

Pep: “Achterstand van vier punten overbruggen erg moeilijk”

Op de persconferentie de dag voor het competitieduel tegen Getafe bagatelliseerde Josep Guardiola Barça’s situatie in La Liga. De achterstand op het leidende Real Madrid bedraagt nu vier punten, nadat Los Blancos tegen Valencia niet verder kwamen dan een doelpuntloos gelijkspel. Guardiola is zich zeer bewust van de enorme uitdaging die zijn ploeg te wachten staat, aangezien geen team in de geschiedenis van La Liga het ooit voor elkaar speelde om een gat met Real Madrid van tien punten te dichten. Pep: “Men doet alsof we de titel al binnen hebben, maar de realiteit is dat vier punten veel punten zijn. We hebben nog veel werk te verzetten. Men begint al te rekenen, maar wij doen onze eigen berekeningen. Ik ben niet geïnteresseerd in de berekeningen die zeshonderd kilometer verderop gedaan worden. Het behalen van dit kampioenschap is praktisch onmogelijk.”

Met dergelijke woorden benadrukte Guardiola dat vier punten een grote achterstand is om te overbruggen, waaraan hij toevoegde dat de ploeg van Mourinho de luxe hebben dat zij punten kunnen laten liggen, terwijl Barça het zich niet kan veroorloven om ook maar één punt te verspelen. Pep: “Ik geloof nog altijd dat het een praktisch onmogelijke taak is.” Hij was er zeer duidelijk over: als zijn spelers de kleinste kans willen hebben om het kampioenschap binnen te halen, dan zullen ze de resterende zeven wedstrijden moeten winnen. “Je weet het nooit, maar het is overduidelijk dat we geen punten mogen verliezen.” Om de reeks van negen overwinningen op rij voort te zetten, zal Barça Getafe moeten verslaan. Pep: “Onze taak is om na te denken over de komst van het Getafe van Luis García. Ze hebben het ons altijd moeilijk gemaakt om hun fantastische verdedigen te boven te komen en ze versloegen ons de eerste keer.”

De coach drong erop aan dat men de situatie waarin het team nu verkeert niet verkeerd moest begrijpen. Vanaf dit moment tot aan het einde van het seizoen zullen de obstakels die Barça moet overwinnen groter zijn dan toen de blaugranas zich tien punten van de competitieleiders bevonden. Pep voegde daaraan toe dat het team lelijk verrast zal worden als ze er niet klaar voor zijn. “Het lijkt nu net alsof alles van nu af aan gemakkelijk zal zijn, terwijl de realiteit is dat ons nog een aantal hele lastige wedstrijden te wachten staat.” Over de aanstaande Clásico zei Guardiola: “Madrid zal die wedstrijd ingaan, wetende dat als ze winnen, het kampioenschap van hun zal zijn.”

De Catalaan had een uiterst duidelijke boodschap voor zijn spelers: “De spelers weten wat ik jullie nu verteld heb en wat we het resterende seizoen moeten doen, namelijk iets minder lachen en iets meer rennen. Tot dusver hebben deze spelers zich amper ontspannen. Om te winnen moeten we harder rennen en wanneer de goede momenten komen, lachen. Wat ik niet wil dat mijn spelers doen, is zich focussen op dingen die nu niet van belang zijn. Ik wil dat de spelers het naar hun zin hebben en lachen – maar om te winnen, moeten we rennen. Ze zeggen dat we voor de rest van het seizoen geen wedstrijd meer zullen verliezen. Ik weet niet uit welk zelfhulpboek ze dat hebben, want er staan ons veel moeilijke wedstrijden te wachten. We moeten fris zijn en uitblinken in de verdediging, waar we het lastig hebben.”

Pep liet weten dat het vooralsnog onduidelijk is of Gerard Piqué en Dani Alves beschikbaar zullen zijn voor het duel tegen Getafe. Pas na de laatste trainingssessie voor de wedstrijd zal de coach beslissen welke spelers hij het veld in zal sturen. Aan de andere kant is de Competition Commission nog niet bij elkaar gekomen, wat betekent dat Cesc Fàbregas nog wacht op de bevestiging dat hij één wedstrijd geschorst zal worden wegens zijn vijfde gele kaart, die hij toegewezen kreeg in het duel tegen Zaragoza. Guardiola zei echter: “Cesc ligt eruit en kan niet spelen.”

Tot slot benaderde Guardiola de aanstaande halve finale van de Champions League, waarin de blaugranas oog in oog staan met Chelsea, voorzichtig: “We kunnen in La Liga verliezen, en Chelsea kan ons elimineren. Het is naar om te beweren dat we Chelsea al geëlimineerd hebben; zo zijn wij niet opgeleid. We vieren alleen wat wij verdienen. We moeten onopvallend zijn en aan het werk gaan; zo win je dingen. In dit tweeluik moeten we op onze hoede zijn, want Chelsea heeft spelers die tot alles in staat zijn. Ze zijn een buitengewoon lastige tegenstander."