Nieuws April 2012

Pep: “Terugvechten tegen Levante zwaar”

Barça won drie belangrijke punten in het Ciutat de València die hun hoop op het kampioenschap overeind houden. Het team moest zich terugvechten van een één-nul achterstand tegen een team dat volgens Josep Guardiola “een van de ergste is om tegen terug te vechten”. Uiteindelijk wist zijn ploeg te winnen met 1-2, dat de ploeg in de strijd houdt om de topplaats in La Liga.
Guardiola benadrukte de kwaliteiten van Levante: “Ze zijn een van de ergste teams om tegen terug te moeten komen. Ze zijn in verdedigend opzicht goed georganiseerd, en hebben spelers met veel ervaring. Daarbij zijn ze ook fantastisch op de counter. Na het eerste doelpunten trokken ze zich terug op hun eigen helft om dat resultaat te verdedigen. Het is duidelijk dat Levante het geschopt heeft tot waar ze nu staan dankzij hun goede werk.”

Over hoe de wedstrijd zich ontwikkelde, zei Guardiola: “In de tweede helft openden we het veld. Ons doel was om de eerste goal te scoren, maar toen we juist een doelpunt tegen kregen, moesten we een aantal dingen veranderen om de wedstrijd te winnen. Cuenca gaf ons amplitude. Spelen met een achterstand tegen dit soort teams is erg lastig, en als je de bal verliest, maken ze je af. We probeerden om zo veel mogelijk aan te vallen en uiteindelijk behaalden we een resultaat dat ons in de kampioensstrijd houdt.”

Hoewel veel aandacht nu al gevestigd is op El Clásico van het volgende weekend, zei Pep dat hij zich meer focust op de ontmoeting met Chelsea. “Ik heb niet de kracht om aan de wedstrijd tegen Madrid te denken. We moeten ons concentreren op Chelsea, het is immers een halve finale in de Champions League.” De coach zei wel dat het duel met Madrid in het teken zal staan van de kracht “van een team dat slechts twee wedstrijden verloren heeft in La Liga”. Hij verwacht een “verschrikkelijk lastige wedstrijd. Als ze winnen, is het voorbij. We zullen zien hoe we de wedstrijd in gaan. We zullen een hele goede wedstrijd moeten spelen om ze te verslaan.” Over Barça’s kansen op het winnen van de Liga titel zei Guardiola: “Het is iets minder onmogelijk.”

De vicepresident van FC Barcelona Social Area, Jordi Cardoner, zei dat hij trots is op de instelling van de spelers nadat zij een goal moesten incasseren tegen Levante. “We hebben een winnend Barça. Uiteindelijk is het de ploeg die dat bewijst.” Cardoner, die Levante prijst om haar instelling tijdens de wedstrijd, is vooral blij moet het feit dat Barça “opnieuw heeft laten zien dat ze in staat zijn terug te vechten na een tegengoal.” Voor de vicepresident waren de penalty’s die gegeven werden in het Ciutat de València “niet beslissend”.
Alvast vooruitdenkend naar de volgende competitiewedstrijd, de Clásico, zei Cardoner: “Het zal een wedstrijd worden die veel nieuwe fans zal maken. Ik begrijp dat nog niets gespeeld is in La Liga tot het einde van het seizoen. Tot slot condoleerde Cardoner, in de naam van FC Barcelona, de familie en vrienden van Morisini.