Nieuws April 2012

Pep: "We dragen deze overwinning op aan Abidal"

In de persconferentie na afloop van de wedstrijd tegen Getafe (4-0) wilde Josep Guardiola vooral Éric Abidal aanmoedigen, die diezelfde dag een levertransplantatie onderging. Dat deed de manager door de overwinning op te dragen aan de Fransman. Pep: “We zijn blij dat we deze overwinning aan Abidal en zijn neef Gérard kunnen opdragen. Het is een speciale dag, omdat we wisten dat hij onder het mes lag.”

De coach was tevreden met de prestatie van zijn spelers tegen een team dat naar Camp Nou kwam om de nul te verdedigen. Pep: “We zijn tevreden, omdat het nooit gemakkelijk is om tegen een dergelijk verdedigend ingesteld team te spelen. We vonden ons geduld, scoorden behoorlijk vroeg en creëerden kansen… We hadden de wedstrijd onder controle. Het is heel moeilijk om een team aan te vallen dat met negen spelers verdedigt.”
Pep wist dat hij niet de wedstrijd tegen Atlético Madrid en Real Madrid kon beïnvloeden, maar benadrukte: “We zijn bezig met een goede reeks en we moeten ons concentreren op ons eigen werk. We moeten gaan denken aan twee van de meest lastige uitwedstrijden die ons nog te wachten staan, namelijk tegen Levante en Rayo Vallecano. Die twee wedstrijden zullen onze weg in de Liga bepalen.”

Op vrijdag 13 april viert Carles Puyol zijn 34e verjaardag. Pep: “Puyol kan voetbal spelen dat zijn fysieke kwaliteiten te boven gaat. Hij leeft voor het voetbal, en heeft alles zelf in de hand. Hij beleeft elke training alsof het zijn laatste is, en presteert alsof het zijn eerste is. Ik ben heel blij met hem en nog meer na het afgelopen jaar. Het is bemoedigend, want het stelt mij in staat om te denken dat we zijn carrière kunnen verlengen en dat is goed voor hem én voor Barça.”
Net als na de ontmoeting met Zaragoza benadrukte Guardiola de prestatie van Pedro. “We hebben zijn goals nodig tot het einde van het seizoen. Het is geweldig dat hij weer zelfvertrouwen terugkrijgt en ik ben blij dat de fans hem aanmoedigen.”

Tot slot bagatelliseerde de coach het feit dat Barça de wedstrijd eindigde met tien afgestudeerden van La Masía. “De fundering van deze Club bestaat uit spelers van La Masía, maar uiteindelijk is iedereen evengoed onderdeel van dit team.”