Nieuws November 2011

Piqué: “Messi scoorde zijn 100e pas nog”

Voor Lionel Messi kan het dinsdagavond voor de Champions League een speciale wedstrijd worden. De Argentijn staat nu op 199 doelpunten in 285 officiële wedstrijden. Als Messi minimaal één goal maakt in Praag, heeft hij de grens van 200 doelpunten al bereikt in 7 jaar na zijn debuut in het eerste elftal van FC Barcelona.

“De cijfers van Lionel liegen niet”, aldus Gerard Piqué tijdens de gebruikelijke persconferentie voor de wedstrijd. “Messi maakte zijn 100e doelpunt recent nog en nu staat hij al op het punt om de 200e te maken”, vertelde Piqué op figuurlijke wijze aan diverse media. “De eerste honderd doelpunten waren lastiger voor hem dan de laatste 99. Dat betekent dat hij belangrijker is geworden voor Barcelona. Als hij niet scoort, dan lijkt het wel of hij een dip zit. Maar hij is van een heel ander niveau.”

Piqué looft de verrichtingen van Guardiola, die tot een icoon van de Catalanen is uitgegroeid. “Tweehonderd wedstrijden lijken niets, maar het is heel moeilijk om dat aantal bij Barcelona te bereiken. Ik weet zeker dat maar weinig trainers hiertoe in staat zijn geweest. Het is een prestatie om trots op te zijn.”

Gerard Piqué beschreef de overwinning in Praag als “heel belangrijk” omdat het doel is om als eerste in de groep te eindigen. De verdediger heeft als persoonlijk doel om zo snel mogelijk weer wedstrijdritme op te doen. Piqué heeft dit seizoen al twee blessures gehad. “Het was voor mij een moeilijk begin van het seizoen. Ik heb vooral apart van de groep aan mijn herstel gewerkt en dat was mentaal een uitdaging. Ik ben blij dat ik weer met mijn ploeggenoten kan werken.” In zijn afwezigheid stonden vooral Mascherano en Abidal in de verdediging. “Ze spelen beide spectaculair op dit moment. De statistieken laten zien dat Mascherano op dit moment een van de beste centrale verdedigers is.”