Nieuws Maart 2011

Piqué: “We bevinden ons in een goede positie”

Hoewel het nog niet definitief is, weet Gerard Piqué dat de overwinning in Valencia heel belangrijk is in de jacht op de derde opeenvolgende competitietitel. Hij is zich ervan bewust dat de voorsprong die Barça nu heeft van groot belang is. Ook liet hij weten, naar aanleiding van alle media-aandacht die zijn privéleven de afgelopen weken heeft gekregen, dat hij liever wil dat mensen hem beoordelen op wat hij sportief gezien presteert. Maar: “Ik kan het wel aan.”

Aan het eind van de wedstrijd tegen Valencia verzamelde het team zich op het veld om de overwinning te vieren die hun drie cruciale punten opleverde voor de titelstrijd. Gerard Piqué, die donderdag in de perskamer plaatsnam, weet dat Valencia altijd een lastige tegenstander is, vooral voor het thuispubliek, wat dan ook de uitgelaten reactie van het team verklaart. Piqué: “Het was erg belangrijk om daar te winnen en een klap uit te delen in de competitie; we bevinden ons momenteel op een hele goede positie.”

Het is nu weer tijd om na te denken over de volgende wedstrijd tegen Zaragoza, dat zaterdag Camp Nou bezoekt. Eerder versloeg Zaragoza Athletic Bilbao met 2-1 en belooft dus geen gemakkelijke tegenstander te zijn. Piqué waarschuwde dan ook: “Ze zullen heel gemotiveerd zijn in Camp Nou. We moeten ons concentreren op deze wedstrijd en ervoor zorgen dat we ons goede werk doorzetten.” Een overwinning zal opnieuw een stap naar de competitietitel zijn. Piqué wilde nog niet denken aan de Champions League wedstrijd tegen Arsenal van volgende week dinsdag en waarschuwde voor onderschatting van het duel tegen Zaragoza: “Eerst moeten we denken aan de wedstrijd van zaterdag, met opnieuw drie belangrijke punten op het spel; het zal niet gemakkelijk worden.”

De lange verdediger sprak grote waardering uit voor het feit dat Pep Guardiola in Valencia aanwezig was ondanks de verergerde rugklachten, waardoor hij woensdagavond in het ziekenhuis opgenomen werd. Piqué: “Het was belangrijk dat hij met ons mee ging en bij het team was. Hij is een sleutelfiguur in onze kleedkamer.” Hij gelooft dat Pep beter wordt, omdat de Catalaan mentaal ontzettend sterk is.

In Valencia deelde Piqué de verantwoordelijkheid van de centrale verdediging met Sergio Busquets. De verdediger was lovend over de veelzijdigheid van Sergio: “We kennen zijn kwaliteiten. Hij is een topspeler en heeft alle capaciteiten om als een centrale verdediger te spelen. Hij presteert geweldig, zowel als defensieve middenvelder en centrale verdediger.” De verdediger uitte wel een klacht over de staat van het veld in Mestalla, en suggereerde dat de bond standaarden zou moeten introduceren om ervoor te zorgen dat alle velden in een minimale fatsoenlijke staat verkeren.”

Hoewel hij nog niet met Carles Puyol of met de doctoren heeft gesproken, gelooft Piqué dat de aanvoerder op tijd hersteld zal zijn en voor de wedstrijd tegen Arsenal weer beschikbaar zal zijn. Als goede vriend zei Piqué: “Ik durf te wedden dat het lukt, Puyol kennende. Hij zal alles geven om erbij te kunnen zijn.” Puyols vriend en teamgenoot Piqué zal er zelf niet bij zijn wegens een schorsing voor een maximumaantal gele kaarten.