Nieuws September 2011

Real Sociedad - FC Barcelona 2-2

Net als vorig seizoen heeft het team van Pep Guardiola punten verspeeld in het Baskische San Sebastian. Ondanks twee vroege doelpunten in het eerste kwartier van de wedstrijd (10’ Xavi en 11’ Cesc) werd het uiteindelijk een gelijkspel door Agirretxe en Griezmann.

Het is nooit eenvoudig voor Barça om met een team vol internationale sterren vroeg in het seizoen direct te herstellen van een week afwezigheid door interlands. Deze week ontbraken maar liefst 15 spelers (14 eerste elftal en een speler van Barça B) bij de trainingen. Guardiola had woensdag pas weer de beschikking over zijn volledige team en precies drie trainingen om de spelers voor te bereiden op de wedstrijd in het Anoeta stadion.

Het werd een wedstrijd met twee gezichten. In de eerste helft liet FC Barcelona de bezoekers alle hoeken van het veld zien en leek het weer een voetbalshow te worden ondanks dat Guardiola de vaste krachten Messi, Villa, Iniesta, Abidal, Puyol en Mascherano op de bank had gelaten. Ibrahim Afellay zat op de tribune en Valdes stond voor de 411e keer in het Catalaanse doel. Slechts negen minuten hield Sociedad stand.

Xavi scoorde na een aanval opgezet door Cesc Fàbregas en Alexis Sánchez. Direct een minuut later werd de voorsprong verdubbeld. Fàbregas stond opnieuw aan de basis en bezorgde de bal bij Pedro, maar hij schoot zwak in. Cesc liet de kans niet onbenut en zorgde in tweede instantie zelf voor de 0-2.

De Catalanen vertrokken ondanks de voorsprong met gemengde gevoelens naar de kleedkamers. Sánchez raakte geblesseerd na een overtreding van Dani Estrada. De Chileen moest het veld op een brancard verlaten en in de tweede helft werd bekend gemaakt dat hij zes tot acht weken niet inzetbaar zal zijn door een verrekking en wellicht ook gescheurde dijbeenspier.

Imano Agirretxe was al enkele keren gevaarlijk voor het doel van Valdes en de nummer 9 van Sociedad zorgde na een uur voetballen met een rake kopbal voor de aansluitingstreffer en bracht daarmee de hoop terug bij de thuisploeg. De gelijkmaker volgde zelfs al een paar minuten later door een enorme fout van David Villa. De vervanger van Sánchez probeerde doelman Viktor te bereiken, maar de bal kon eenvoudig opgepikt worden door Agirretxe. De aanvaller van de Basken passeerde Valdés, Busquets kon er nog (met de hand) voor zorgen dat de bal op de lat kwam, maar de mee gelopen Antoine Griezmann schoot alsnog de bal in het Catalaanse doel.

Guardiola greep vervolgens in door Messi en Iniesta in de wedstrijd te brengen, maar het mocht niet baten. Hierdoor blijft Anoeta een stadion waar de Argentijn nog nooit een doelpunt scoorde. De grootste kans was zelfs voor de thuisploeg, maar Dani Alves kon de bal met de nodige moeite verwerken. Vlak voor het laatste fluitsignaal kreeg Messi zelfs nog geen voor een schwalbe.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Fontàs (80’ Iniesta), Adriano, Busquets, Keita, Xavi, Thiago (62’ Messi), Fàbregas, Pedro en Alexis (31’ Villa).