Nieuws Januari 2011

Riverola uitgeleend aan Vitesse

Barça B-middenvelder Martí Riverola zal tot het einde van dit seizoen uitgeleend worden aan Vitesse. “Het is een goede beslissing voor de speler en de club,” liet assistent-coach Joan Barbarà weten. De 19-jarige Barça-speler is in zijn eerste jaar als amateur bij de club en heeft dit seizoen tot nu toe in 4 van de 18 wedstrijden gespeeld. Barbarà: “De speler vroeg er zelf om en het is een goede optie. Vitesse is een team uit de eerste divisie en Riverola zei dat hij het wilde proberen.”

Vitesse wordt gecoacht door ex-Barça favoriet Albert ‘Chapi’ Ferrer, die geassisteerd wordt door ex-trainer van het jeugdteam Albert Capellas. De twee hebben besloten om een bod te doen op Riverola in een poging om het team uit het rechterrijtje te halen.

Guardiola, die de jongeling in de zomer van 2010 meenam op de tour door Azië en die hem tevens gebruikte in de strijd om de Catalaanse Cup, stond achter de beslissing. Pep: “We hebben een grote B-selectie. Ze zijn een besluit overeenkomen en we hebben begrepen dat als hij daarheen gaat en proeft van de Nederlandse competitie, dat deels hetzelfde zou zijn als hier. Het is een goede manier om te groeien als speler en om minuten te krijgen.” Riverola is een van de weinige spelers die begonnen in de Escole del FCB en doorgestroomd is naar het B-team. Guardiola wenste hem veel succes en hoopt “dat alles goed verloopt”.

Martí Riverola zal terugkeren naar Barça wanneer zijn uitleenperiode bij Vitesse afgelopen is, aangezien hij een contract met Barça heeft tot 2012. De jonge speler sloot zich op zesjarige leeftijd aan bij de Escola del FCB en in het seizoen 1999/00 speelde hij in het Benjamín B-team. Sindsdien is hij in het jeugdsysteem van Barça gestegen via de verschillende jeugdcategorieën om vervolgens uit te komen voor Barça B.