Nieuws Juni 2012

Sandro Rosell: “Catalonië in ons DNA”

Dinsdag maakte Sandro Rosell, president van FC Barcelona, tijdens een persconferentie bekend gemaakt dat de Catalaanse club het seizoen 2011/12 afgesloten heeft met een winst van ongeveer veertig miljoen. “Het is zeer goed nieuws”, vertelde Rosell aan de aanwezige pers. De Catalaan startte de persconferentie met het uitgebreid bedanken van Josep Guardiola. Niet alleen voor de behaalde resultaten en trofeeën, maar vooral voor de manier waarop die zijn behaald. Daarnaast kon Rosell het goede nieuws brengen dat het herstel goed gaat met Éric Abidal.

Daarna was het tijd om de financiën van de club door te nemen. “De winst van 40 miljoen overstijgt het doel van 21 miljoen dat we aan het begin van het seizoen hadden gesteld.” De president meldde dat de hogere winst deels te verklaren is door het niet winnen van de Champions league en La Liga. Hierdoor hoefde de club geen 12 miljoen aan bonussen uit te keren aan de spelers en coaches.

De winst zal gebruikt worden om de schuldenlast van de club te verlichten. Bij de start van dit bestuur was de schuld 420 miljoen. In twee jaar tijd is die inmiddels verlaagd tot 320 miljoen. Volgens Rosell heeft het doel om de schulden te verlagen “geen invloed op de dagelijkse gang van zaken, inclusief het budget om spelers aan te trekken.”

Barça heeft de plannen om Camp Nou te renoveren of te vervangen uitgesteld. Het verminderen van de schuld is naar eigen zeggen de hoogste prioriteit. “We nemen nu een stap terug om daarna drie stappen voorwaarts te kunnen zetten.” De president refereerde hiermee aan het Camp Nou, het Espai Barça en de renovatie van het Palau Blaugrana. “We kunnen nu niet aan deze projecten beginnen, maar dat betekent niet dat ze later niet alsnog gerealiseerd kunnen worden. De beslissing zal via een referendum aan de socios worden voorgelegd. De beslissing om een nieuw stadion te bouwen of het Camp Nou te renoveren is een beslissing waar we voor de rest van ons leven mee moeten leven en moet daardoor gemaakt worden door de socios”, aldus Sandro Rosell.

Uiteraard worden de huidige gebouwen wel onderhouden. Zo staat voor het komend seizoen op de planning om uiteraard, zoals ieder jaar, het veld van Camp Nou te vervangen en daarnaast de spelerstunnel te renoveren die toegang tot het veld geeft. Bij het Palau Blaugrana worden de kleedkamers en de persruimte gerenoveerd en bij het Ciutat Esportiva wordt de fitnessruimte vergroot en een veld toegevoegd.

Rosell benadrukte tenslotte dat: “De Catalaanse invloeden heel belangrijk zijn. Het is onderdeel van ons DNA, maar we moeten niet vergeten dat we een wereldwijde club zijn met meer dan 350 miljoen fans.”