Nieuws April 2011

Shaktar Donetsk - FC Barcelona 0-1

Zoals een ieder wel verwacht had na de heenwedstrijd in Camp Nou, heeft FC Barcelona de halve eindstrijd weten te behalen van de Champions League. De opgelopen 5-1 voorsprong kwam dan ook geen moment in gevaar.

In het begin van de eerste helft was het Shaktar nog dat graag wilde laten zien goed te kunnen voetballen. Met name de snelle beweeglijke spitsen zorgden wel voor dreiging maar zelden voor echt gevaar. Wel moest Valdes al na een minuut of 5 in actie komen, maar dit zou later de enige echte kans van de eerste helft blijken te zijn. Gaandeweg het eerste bedrijf nam Barcelona steeds meer het initiatief over en dit leidde tot een paar kleine en een enkele grote kans. De eerste grote kans was voor Adriano, die na een goed balletje van de sterk spelende Afellay, schuin vrij kwam voor het doel. Hij passeerde weliswaar de doelman, maar niet de laatste man die op de doellijn stond. Meteen in dezelfde minuut kwam Messi oog in oog met de keeper te staan maar de kleine Argentijn wilde het te mooi doen met een lob, waar de keeper dus jammerlijk niet intrapte. Toch viel de 0-1 nog voor het rustsignaal. Messi kreeg de bal ietwat gelukkig mee in de 16 maar schoot vervolgens zo snel in dat hij de doelman daarmee kansloos liet. En zo kwam de ruststand op het scorebord van 0-1. Extra opvallend feit is dat Messi hiermee zijn seizoenstotaal op 48 doelpunten brengt en daarmee het record nu al met 1 doelpunt verbeterd.

Na rust ontstond eigenlijk hetzelfde spelbeeld. Shaktar wilde het thuispubliek nog wel vermaken maar was zelden bij machte om gevaarlijk te worden. Bovendien ontstond gaandeweg de tweede helft nog wel wat frustratie bij enkele spelers van Shaktar waardoor Barcelona erg waakzaam moest blijven om geen blessures op te lopen. Op een klein uur spelen ontstond de eerste grote kans van Barcelona na rust. Op aangeven van Messi kwam Afellay vrij voor de doelman maar deze laatste wist opnieuw redding te brengen. Na 65 minuten werd Xavi vervangen voor Pedro en werd Afellay in de rol van spelverdeler geplaatst. De beste kans van de wedstrijd was toch nog voor Shaktar, maar Adriano schoot de bal hard op de vuist van de wederom prima keepende Valdes.

En zo kabbelde de wedstrijd naar zijn eind. Barcelona wilde natuurlijk niet te veel meer geven met het spelen van de belangrijke uitwedstrijd tegen Madrid in het verschiet. En daarmee bereikt FC Barcelona opnieuw de halve finale van de Champions League en lijkt het erop dat het hierin moet aantreden tegen aartsrivaal Real Madrid.

FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué (69’ Milito), Busquets, Adriano, Mascherano, Xavi (65’ Pedro), Keita, Afellay, Villa (75’ Jeffren) en Messi.

Voor de samenvatting van de wedstrijd klik hier.