Nieuws November 2010

Stem op Lionel Messi!

Dinsdag is de wedstrijd begonnen om de FIFA Puskás Award voor de “beste goal van het jaar” op de website van fifa.com. Uiteraard is Lionel Messi een van de kandidaten met de eerste goal van zijn hattrick in de wedstrijd tegen Valencia. Xavi gaf daarbij de voorzet aan Messi die vervolgens drie Valencia verdedigers op het verkeerde been zette voordat hij keeper César passeerde.

Voetbal experts van de FIFA hebben tien doelpunten geselecteerd en de fans over de hele wereld hebben de gelegenheid om één keer te stemmen op het doelpunt die zij de beste vinden van 2010. Op de website van de FIFA staan de video’s van de tien doelpunten inclusief de link om te stemmen: http://www.fifa.com/ballondor/puskasaward/index.html

Bij de tien geselecteerde doelpunten staat ook het doelpunt van voormalig Barça speler Giovanni van Bronckhorst gescoord tijdens het WK in de wedstrijd met het Nederlands elftal tegen Uruguay.

De FIFA Puskás Award is vernoemd ter herinnering aan Ferenc Puskás, de aanvoerder van het Hongaarse nationale elftal dat als het Gouden Team in de eerste helft van de jaren 1950 furore maakte. Deze met rugnummer 10 spelende linksbenige aanvaller was een van de meest productieve topscorers ooit. In Nederland en België was hij bekend onder de bijnaam De Voetballende Majoor. Van 1958 tot 1966 speelde Puskás voor Real Madrid. Vanaf 1967 was hij als trainer in vele landen actief. Hij overleed eind 2006 en werd met nationale eer in zijn thuisland begraven.

De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het gala van de FIFA Ballon d’Or (gouden bal), voor de beste mannelijke én vrouwelijke voetballer van 2010. Het gala wordt gehouden in het Kongresshaus in Zurich op 10 Januari 2011 waarbij ook de FIFA World Coach en FIFA Fair Play Award worden uitgereikt.