Nieuws Augustus 2022

Tegenstander: Real Sociedad

Zwaar bevochten gelijke spelen en moeilijk te winnen wedstrijden. Zeker bij Real Sociedad. Altijd lastig! As. zondag 22.00 uur uit naar Sociedad. Volle concentratie is vereist! Vanaf minuut 1.

Basken gaan voor niemand aan de kant. Afkomstig uit het prachtige San Sebastian. Plek van handeling: Anoeta-stadion. Capaciteit 38.800 toeschouwers. De club is opgericht op 17 september 1909. Trainer: Imanol Alguacil. Tenue: blauwwit gestreept met witte broek.

De club heeft ook een Real Sociedad B uit komend in het 2e hoogste niveau. Het damesteam komt uit in de Primera División. Zij wonnen in 2019 de Copa de la Reina.

Erelijst: kampioenschappen 1981 en 1982; Segunda División kampioen in 1949, 1967 en 2020; Copa del Rey: 1909, 1987 en 2020; Supercopa: 1982; Halve finale Europacup 1 (uitgeschakeld door HSV).

Bekende oud-spelers: Xabi Alonso, Darko Kovaçeviç, Nihat Kahveci, Valeri Karpin, Sander Westerveld, Jeffrey Sarpong, Aranzábal, Bakero, Goikoetxea, Zamora, Silva, Karpin, Sá Pinto, Moreno. Nog steeds bekend: Antoine Griezmann. Opgeleid bij Sociedad (vanaf zijn 13e). 5 seizoenen gespeeld in de hoofdmacht van Sociedad. Daarna naar Atlético Madrid en FC Barcelona.

San Sebastian (Spaans) of Donostia (Baskisch) ligt in het noorden van Spanje, vlakbij Frankrijk (aan de Cantabrische Zee). Een kleine 200.000 inwoners wonen aan de Golf van Biskaje. Een prachtige stad: Paleis van Miramar, diverse festivals, een schitterende baai, vakantieoorden, vele authentieke gebouwen (o.a. een kathedraal), diverse bruggen. Helaas veel regen maar dat houdt de toeristen niet tegen: erg mooie hotels en een kuuroord.

Elk jaar vindt de internationale wielerwedstrijd Clásica San Sebastián plaats. Elk jaar vind ook de (kletsnatte) wedstrijd plaats tussen Real Sociedad en FC Barcelona. Een heel lastige wedstrijd zo snel al in het seizoen en met maar 1 punt in de tas.

Basken vechten tot het uiterste en dat wordt van Barça ook verwacht, Lekker slidings maken op het natte gras. Visca Barça!!

Foto:fcbarcelona.com