Nieuws Juli 2015

Ter Stegen wil minuten maken

Afgelopen jaargang kende trainer Luis Enrique een luxeprobleem, toen hij met zijn FC Barcelona in maar liefst drie verschillende competities speelde, en hierin steevast moest kiezen tussen twee uitstekende doelmannen. Na het vertrek van Victor Valdés en de trouwe tweede doelman Pinto werden er maar liefst twee nieuwe keepers naar het Camp Nou gehaald. Claudio Bravo was voorafgaand aan het seizoen de aangewezen tweede doelman, maar gedurende het seizoen liet hij de basisplaats die hij in de competitie kreeg door de blessure van concurrent Marc-André Ter Stegen niet meer los. Hierdoor moest Ter Stegen het stellen met slechts wedstrijdritme in de duels om de Copa del Rey en de Champions League. Dit jaar wil de Duitse doelman echter meer gaan spelen.

Ter Stegen mocht zijn eerste speelminuten van het nieuwe seizoen maken tegen Manchester United, en hij wil dit jaar ook ieder topduel gaan keepen. De doelman heeft de uitgesproken wens om eerste keus te zijn in Barcelona, en terwijl Claudio Bravo nog geniet van een welverdiende vakantie nadat hij met Chili de Copa America wist te winnen, zal hij de hete adem van Ter Stegen al dreigend in zijn nek voelen. Veel redenen zijn er niet om Ter Stegen eerste doelman te maken, want Claudio Bravo heeft als eerste keus nog zelden een steekje laten vallen in het doel bij de Catalanen. De keeper wist met gemak de Zamora-trofee te veroveren voor doelman met de minste tegengoals, en hield bovendien de eerste maanden van het vorige seizoen keer op keer zijn doel schoon.

Nu Bravo echter nog afwezig is ruikt Ter Stegen bloed. ''Ik ben goed uitgerust en voorbereid teruggekeerd van mijn vakantie. Ik wil het komende jaar iedere wedstrijd in actie komen. Het afgelopen seizoen is dit niet het geval geweest, dus we moeten afwachten hoe  het nu gaat lopen. De coach zal uiteindelijk een besluit moeten nemen.'' Vinden jullie dat Ter Stegen het verdient om dit jaar eerste keeper te zijn? Laat het weten in de reacties.