Nieuws April 2014

Tito Vilanova overleden

Op 25 april 2014 is Francesc Vilanova i Bayo, beter bekend als Tito, op 45-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Vroeg in de avond werd dit tragische nieuws door FC Barcelona bevestigd.

In 2011, toen Tito assistent-trainer van Josep Guardiola was, werd bij Tito voor het eerst de diagnose van de verwoestende ziekte gesteld. Na behandelingen nam hij een seizoen later vol goede moed het trainersstokje over van de vertrekkende Pep. Dat seizoen werd er voor een tweede keer kanker bij Tito vastgesteld, ditmaal in een speekselklier, waardoor Tito wegens behandelingen meerdere wedstrijden verstek moest laten gaan. Desondanks lukte het hem om Barça naar de landstitel 2012/13 te leiden met een recordaantal van honderd punten.

In de zomer van 2013 stapte Tito definitief op als trainer van de Catalaanse club om zich volledig te richten op de strijd tegen de ziekte die zijn leven was gaan beheersen. De behandeling bleek niet te verenigen met zijn taken als hoofdcoach. Gerardo Martino nam daarna de leiding over de blaugranas over.

De afgelopen dagen verslechterde Tito’s gezondheid in een rap tempo en berichtten diverse Spaanse media dat de voormalige oefenmeester in een ziekenhuis in Barcelona lag voor een operatie om aanhoudende pijn te laten verminderen. Daarna kwam het bericht naar buiten dat zijn toestand kritiek, maar wel stabiel was.

Bericht van het overlijden van de man die zijn hele leven aan FC Barcelona wijdde, kwam op vrijdagmiddag 25 april naar buiten en dompelde Can Barça en iedereen daarbuiten in rouw. FC Barcelona heeft in de uren na deze berichtgeving een speciale ruimte op het Camp Nou terrein laten inrichten waar mensen hun condoleances kunnen achterlaten. Naar verwachting zal er ook een ceremonie gehouden worden voor Tito.

De Fan Club Barcelona wenst iedereen die Tito een warm hart toedroeg veel sterkte met het verwerken van dit tragische verlies. Tito zal nooit vergeten worden. Dat hij na een lange, slopende strijd van tweeëneenhalf jaar nu rust mag vinden.