Nieuws Oktober 2010

Valdés, Messi en Villa winnen awards

Jaarlijks reikt de Spaanse sportkrant Diario Marca (kortweg Marca) aan het einde van het voetbalseizoen vijf prijzen uit. Op de Trofeo Guruceta voor de beste scheidsrechter van het seizoen in de Primera División na heeft FC Barcelona alle prijzen in de wacht gesleept. Víctor Valdés, Lionel Messi and David Villa hebben bij een speciale huldiging in het Ciutat Esportiva de Marca awards: Trofeo Zamora, Trofeo Pitxitxi, Trofeo Alfredo Di Stéfano en Trofeo Zarra voor het seizoen 2009-2010 ontvangen.

De Trofeo Zamora wordt sinds 1959 uitgereikt aan de minst gepasseerde doelman van de Primera División. De beker is vernoemd naar de Spaanse doelman Ricardo Zamora. Het is de derde keer dat Valdés deze prijs heeft gewonnen en dit keer met 24 tegengoals in 38 wedstrijden. Eerder won Victor de prijs na het seizoen 2004-2005 met 25 goals in 35 wedstrijden (0,71 gemiddeld) en seizoen 2008-2009 met 31 goals in 35 wedstrijden (0,89 gemiddeld).

De Pichichi trofee (Trofeo Pitxitxi) wordt sinds 1928 gegeven aan de topscorer van de Primera División. De prijs is vernoemd naar de bijnaam van Rafael Moreno Aranzadi, die op jonge leeftijd overleed. Het is de eerste keer dat Messi deze prijs met 34 goals in La Liga gewonnen heeft. De laatste keer dat een Barça spits deze prijs won was het Samuel Eto'o in 2005-2006 met 26 doelpunten. Messi kreeg daarnaast ook, net als na het seizoen 2008-2009, de Trofeo Alfredo Di Stéfano voor de beste voetballer van La Liga. De award is vernoemd naar de legendarische speler Alfredo Di Stéfano en werd voor het eerst uitgereikt na het seizoen 2007-2008.

Trofeo Zarra, voor de topscorer van La Liga met de Spaanse nationaliteit, is vernoemd naar oud Athletic Bilbao spits Telmo Zarra. David Villa heeft sinds het bestaan ervan in 2006 de trofee alle jaren gewonnen op één seizoen na. In het seizoen 2007-2008 won Dani Güiza van Mallorca met 27 goals de trofee. Vorig seizoen scoorde Villa voor Valencia 21 doelpunten.

Alle drie de spelers zouden graag de prijzen volgend jaar weer ontvangen, zoals Lionel toelichtte: "Het klopt dat het moeilijk wordt om deze prijzen dit seizoen weer te winnen, maar ik zou graag zien dat een speler van ons team de Pitxixi aan het eind van dit seizoen wint." Op de vraagt welk doelpunt hij het mooiste vond, zei Messi: "Het is moeilijk om te kiezen want ze zijn alle 34 speciaal voor me, maar het tweede doelpunt van mijn hattrick in de wedstrijd tegen Zaragoza vind ik de mooiste."