Nieuws Januari 2013

Valdés: “Tito en Abidal geven ons kracht”

Voor FC Barcelona is 2013 met geweldig nieuws begonnen: Tito Vilanova heeft de touwtjes alweer in handen bij de blaugrana ploeg. De Catalaanse coach onderging 20 december afgelopen jaar een operatie nadat er opnieuw kanker bij hem was geconstateerd, en werd twee dagen later al ontslagen uit het ziekenhuis. Afgelopen woensdagmiddag verscheen hij op de training, waar hij met open armen ontvangen werd en Éric Abidal omhelsde, een beeld dat de hele wereld over ging.

Víctor Valdés was de speler die op de persconferentie na de training de pers te woord stond en hij sprak over hoe Vilanova en Abidal twee mannen zijn die voor iedereen een voorbeeld zijn. “Zowel als mensen, vanwege hun persoonlijke omstandigheden, en ook als een teamgenoot en een coach… Niet alleen voor alles wat ze doorstaan hebben, maar omdat ze alles geven voor dit team. Ze geven ons zoveel kracht en energie.”

Valdés had het ook over zijn eigen persoonlijke situatie. De keeper miste de ontmoeting tussen Catalonië en Nigeria vanwege een ontsteking aan zijn linkervoet. “Ik voelde wat pijn na de wedstrijd tegen Valladolid en dat is weer teruggekomen, maar het is geen probleem en het hindert me ook niet.” Hij benadrukte daarbij dat er absoluut geen reden is om zijn beschikbaarheid voor de derby tegen Espanyol (zondag 6 januari, 19:00u) in twijfel te trekken.
Over die derby zei Valdés: “Het is altijd een belangrijke wedstrijd, of het nu thuis of in Cornellà wordt gespeeld, en dan vooral voor de lokale spelers, die zo gewend zijn aan de wedstrijden tegen Espanyol.” De wedstrijd is niet alleen belangrijk vanwege de lokale onderlinge strijd, maar ook zeker omdat de competitiecampagne nog allesbehalve klaar en gespeeld is. “We zijn nog niet eens halverwege. Natuurlijk hebben we een goede voorsprong op de teams nu op de tweede en derde plek, maar er is nog niets definitief. Er is nog veel waarom gespeeld moet worden en er staan nog veel punten op het spel,” aldus de keeper.

Valdés sprak tevens eventjes over zijn situatie rondom zijn contract, dat hem momenteel tot 2014 aan de Club verbindt. “Ik ondertekende mijn verlenging in juli 2009 en heb me er tot op nu geen zorgen over gemaakt. En ik maak me nog altijd geen zorgen. Er is nog genoeg tijd tot het contract verloopt. Ik concentreer me op het winnen van wedstrijden en wat daarna gebeurt, zien we dan wel.” Desondanks sluit hij de mogelijkheid tot het uitproberen van andere culturen, andere competities en andere landen in de toekomst niet uit.