Nieuws Oktober 2017

Voetbaldokters in offensief

PORTO- "Letsels in de sport worden dikwijls afgedaan als 'n makkie, en voor velen is het vak sportgeneeskunde iets met doping..."

De openingswoorden van Prof. Romain Seil, praeses van de Europese sportmedische federatie ESSKA was geladen met cijfers: kosten jaarlijks 78 miljard Euro aan sportblessures in de Europese Unie, equivalent van 7,8% van het totale zorgbudget.

"Politici zijn hiervan nog te weinig doordrongen!", gaf hij een ijsbeentje aan volksvertegenwoordigers. In de stad van het vermaarde FC Porto focusten clubartsen van 33 landen zich op 22 en 23 september jl. heel speciaal op voetbal-geneeskunde. Onder hen FIFA-medicus dr. Michel d'Hooghe. Hij wees op de evolutie van het voetbal-benul in de sportgeneeskunde. "Toen ik als jonge dokter in 1972 startte, gold mij maar één vraag: 'Kan deze speler komend weekend meedoen...?' Voetbalgeneeskunde heeft het denken van het hele sportkader, trainers inclusief, naar een hoger niveau getild, met veel meer nuances", aldus d'Hooghe, onder meer gewezen clubarts van FC Brugge.

Op 2, 3 en 4 juni 2018 ontmoet de voetbal medische community elkaar weer, dan in Camp Nou, voor een meeting met de hoopvolle titel: Are we winning (Zijn wij aan het winnen...?). Barca en FIFA tekenen beide voor het partnership van de volgende conferentie. Ondergetekende is er uiteraard ook dan weer bij!

Door Jos Benders, arts (en vriend van de fanclub)

Gerelateerd nieuws