Nieuws Februari 2020

Voorbeschouwing Levante UD

Kikkers, Johan Cruijff en blaugrana truien onder het onderwerp als we de tegenstander van zondag analyseren. Aanstaande zondag om 21.00 uur CET gaat Barça op zoek naar een manier om te winnen in LaLiga tegen Levante in Camp Nou.

Geschiedenis

Oorspronkelijk opgericht als de Levante Football Club in 1909, betekent hun naam 'oost' als verwijzing naar de geografische locatie van de stad Valencia waar ze zijn gevestigd. Levante verbleef twee seizoenen in La Liga in de jaren zestig, bracht daarna tientallen jaren door in de lagere competities, soms met een dieptepunt als de vierde laag - hoewel dat Johan Cruyff er niet van weerhield om voor hen tien wedstrijden te spelen in 1981. Ze zijn eindelijk teruggekeerd naar de Primera in 2004 en hoewel ze sindsdien drie keer zijn gedegradeerd, zijn ze altijd snel teruggekomen en eindigden in 2011/12 als zesde.

De kleuren

Hoewel ze het grootste deel van hun geschiedenis in de schaduw van Valencia CF hebben doorgebracht, zijn ze eigenlijk de oudste van de twee clubs, hoewel de moderne UD Levante in 1939 is ontstaan uit een fusie met een ander team, Gimnástico FC. Ze hielden de naam Levante maar namen de Gimnástico-kleuren over, die oorspronkelijk waren geïntroduceerd door een Catalaanse jezuïet, Narcís Basté, in navolging van die van FC Barcelona.

De bijnaam

Granotas (kikkers) is de bijnaam die het meest wordt gebruikt voor Levante. Toen de fusie zoals hierboven beschreven plaatsvond, speelde Gimnástico in het Estadio de Vallejo. Het was gelegen naast een oude rivierbedding, de thuisbasis van een groot aantal kikkers, vandaar de vereniging.

Onderlinge resultaten

Na zijn terugkeer in de eerste divisie ging Levante voor 19 wedstrijden zonder hun 'blaugrana' neven te verslaan, en hadden slechts één doelpunt gescoord en 32 toegegeven in de acht wedstrijden die aan een grillige ontmoeting in mei 2017 waren begonnen. Barça was slechts twee wedstrijden verwijderd van een heel LaLiga-seizoen ongeslagen zijn - en het ondenkbare gebeurde. Levante won met 5-4. Het was pas de tweede keer deze eeuw dat Barça vijf doelpunten had tegen gekregen in een competitiewedstrijd. Wraak werd behaald in het Camp Nou vorig seizoen toen Luis Suárez en Gerard Piqué beiden scoorden en Leo Messi via een hattrick Barça naar een 5-0 overwinning te cruisen, en Barça won ook met 1-0 in de Ciutat de Valencia, Messi maakte de enige goal. De partijen kwamen samen in de laatste 16 van de Copa del Rey, waarbij Levante voor een schok met 2-1 zorgde in de eerste wedstrijd, maar twee doelpunten van Ousmane Dembélé en één van Messi zorgden een week later voor de oplossing. In november 2019 reisde Barça naar het Ciutat de Valencia-stadion en ondanks een late voorsprong in de eerste helft dankzij een penalty van Messi, wonnen de gastheren met 3-1. José Campaña scoorde net na het uur, voordat Borja Mayoral en Nemanja Radoja de score bereikten.

Vorm

Levante staat momenteel 13e in LaLiga, na acht wedstrijden te hebben gewonnen, twee gelijke spelen en 11 van hun 21 wedstrijden te hebben verloren. Ze komen naar Camp Nou nadat ze vier van hun laatste vijf wedstrijden in alle competities hebben verloren, en werden uitgeschakeld na penalty's door Real Jaen in de Copa del Rey. Gedurende het seizoen 2019/20 had Levante moeite om een vormpeil samen te stellen, en niet meer dan twee wedstrijden op rij te winnen.

De spelers

Aanvaller Rubén Rochina, die Blackburn Rovers-fans zich zullen herinneren, bracht een groot deel van zijn jeugd door in La Masia. Internationals: Óscar Duarte (Costa Rica, 40), Nikola Vukčević (Montenegro, 28), Enis Bardhi (Noord-Macedonië, 25) Topscorer 2019/20: Roger (9)

De manager

Paco López speelde nooit voetbal in La Liga, maar verwierf een solide reputatie als coach bij verschillende clubs in de regio Valencia, vooral in de jeugdopstelling van Villarreal. Als Levante B-manager afgelopen voorjaar werd hij eerste teammanager na het ontslaan van Juan Ramón Muñiz. Zijn allereerste wedstrijd was de 5-4 nederlaag van FC Barcelona.

Foto: www.fcbarcelona.com