Nieuws Maart 2013

Voorbeschouwing op el clásico

Zaterdag staat er voor de 225e keer een wedstrijd tussen Real Madrid en FC Barcelona op het programma. De Madrilenen wonnen het duel 89 keer en Barça 86 maal. Toch spreken de cijfers van de laatste jaren in het voordeel van de Catalanen. De Koninklijke heeft namelijk de afgelopen vier clásico's in het eigen Estadio Santiago Bernabéu niet gewonnen van de Catalanen. Daartegenover staat een ongeslagen reeks van 24 thuiswedstrijden in de Primera División. Een leuk detail: Reals laatste thuisnederlaag in de Spaanse competitie was tegen FC Barcelona op 10 december 2011 (1-3).

Cristiano Ronaldo en Lionel Messi hebben al achttien clásico's tegen elkaar gespeeld. Daarin scoorde de Portugees twaalf keer tegenover de elf doelpunten van de Argentijn. Het was donderdag nog maar de vraag of Messi de clásico van zaterdag kon spelen. Maar de met griep kampende aanvaller is optijd hersteld voor de belangrijke wedstrijd. Mocht Messi zaterdag het net weten te vinden, dan evenaart hij het record van Alfredo Di Stefano (achttien goals) van speler met de meeste doelpunten in 'Clásico's'.

Het is de vraag hoe de Blaugranas de nederlaag van afgelopen dinsdag hebben verwerkt. Real Madrid was in Camp Nou te sterk met 1-3 en bereikte zo de finale van de Copa del Rey. Barça wist na een goede openingsfase nauwelijks meer kansen te creëren. Echter, dit seizoen is gebleken dat het team veerkracht kan tonen. Na een verliespartij werd de wedstrijd die daarop volgde gewonnen door de Catalanen. De bookmakers hebben ondanks de recente overwinning én het thuisvoordeel van Real Madrid, meer vertrouwen in FC Barcelona. De Blaugranas staan ook niet voor niks zestien punten voor op de Koninklijke, dat derde staat in de competitie.

De coaches Jordi Roura en José Mourinho hebben een hoop keuze voor de wedstrijd van zaterdag, die om 16.00 uur begint. Het is afwachten of Roura wisselingen gaat doen in het elftal, waar enkele spelers niet in beste doen zijn.Enkele Spaanse en Britse kranten schreven de afgelopen dagen dat het 'Barcelona-tijdperk' over is, maar daar wil Roura niks van weten. “Onze moraal moet goed zijn, want onze instelling is onoverwinnelijkheid en we gaan opnieuw winnen. “We moeten tegen Madrid verbeteren wat we eerder fout deden tegen hen. We hebben de problemen geanalyseerd en die zijn nu helder. Maar veel van deze problemen ontstonden doordat we tegen een erg sterk team speelden”, aldus Roura. Mourinho lijkt niks te willen wijzigen in zijn team. De Portugees kan nog niet rekenen op Iker Casillas, de doelman is nog herstellende van een blessure.