Nieuws Maart 2022

Vrouwen Barça weer kampioen

Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Osasuna werden de vrouwen gehuldigd voor alweer hun zevende titel (waarvan 3 op een rij). Verreweg de meeste kampioenschappen van Spanje. Ze gaven het goede voorbeeld in de uitwedstrijd bij Real Madrid: 0-5. Niet meer in te halen. Nog 6 wedstrijden te gaan en de buit is al binnen.

Coach: Jonatan Giráldez. Succesvol met zijn meiden. Staande ovatie in Camp Nou bij de presentatie. Het moet mogelijk zijn alle wedstrijden te winnen, zou een nieuw record zijn. Het zou een unicum zijn. Tot nu toe in alle wedstrijden 136 doelpunten. Grootste uitslag in de wedstrijd bij Sevilla: 1-10.

Filosofie van de coach: een goede verdediging begint bij de aanval. Ster van het elftal: Asisat Oshoala (van Nigeriaanse afkomst). Tot nu als spits 19 doelpunten. Maar alle andere vrouwen hebben natuurlijk ook hun bijdrage geleverd. Wat dacht je van al die assists!! Kwamen alle doelpunten van haar? Nee. in totaal 20 speelsters hebben 1 of meer doelpunten gescoord. 14 assists van Alexia Putellas en 13 assists van Lieke Martens. En waar nodig verdedigende ze mee. Goeie conditie die vrouwen!

Zekerheden in het team: Marta Torrejón (alle wedstrijden gespeeld), gevolgd door Patri Guijarro en Alexia Putellas. Door een aantal blessures werd er ook vaak beroep gedaan op de jeugdspeelsters. Martina Fernández debuteerde op haar 17e. In totaal kwamen 28 speelsters in actie. Wat een fantastisch team. Voetbal van het hoogste niveau. Visca femini!!

FC Barcelona - Osasuna: 4-0

En dan het hoogtepunt van de avond: de wedstrijd tegen Osasuna. Nou ja, hoogtepunt. Het was een zeer eenzijdige wedstrijd waarin Barça niet in gevaar kwam: 4-0. Een beroerde tegenstander die toch nog 11e staat. Wat is dan het niveau van de teams die daar nog onder staan? De 1-0 viel snel: in de 12e minuut een benutte penalty van Torres. Vervolgens kreeg Dembélé het op zijn heupen. In de 26e minuut assist op Torres: 2-0. Een herhaling van zetten in de 27e minuut: passje Dembélé op Aubameyang: 3-0. In de 70e minuut een snoeihard schot van…Dembélé. Eindstand 4-0 door Puig die zijn eigen rebound binnen schoot. In het laatste kwartier nog een kop- en hakbal van Memphis. En Osasuna: ze stonden erbij en ze keken ernaar. Zelden zo gemakkelijk 3 punten binnen gehaald.

Opstelling: ter Stegen, Alves, Piqué (62”Lenglet), Eric, Alba (79”Mingueza), Pedri (73”Puig), Busquets, Gavi, Dembélé, Aubameyang (73”Memphis), Torres (80”Braithwaite)

Foto: fcbarcelona.com