Nieuws Januari 2011

Xavi: “De Gouden Bal is een Barça-feestje”

Xavi, Iniesta of Messi. Eén van hen wordt de speler van het jaar 2010, maar wat er voor Xavi toe doet,  is dat ongeacht welke van de drie de titel krijgt, het een Barcelona-speler zal zijn die in eigen club opgeleid is.
Maandag 10 januari zal in Zurich prijsgegeven worden wie gewonnen heeft. Xavi: “Alleen al het feit dat de drie verkozen spelers oud-jeugdspelers van Barça zijn, is een reden om trots te zijn. Het wordt een Barça-feestje.” Hij zou zich natuurlijk vereerd voelen als hij zou winnen. “Het is de grootste voetbalprijs voor de individuele speler. Ik zou trots zijn als ik het zou winnen.” Toch gaf hij toe dat hij niet minder slaapt vanwege deze titel.

Tegen Bilbao speelde Xavi zijn 550e wedstrijd voor Barcelona, een nieuw record is voor de club. Voor Xavi is dit een privilege. “Ik ben er erg trots op dat ik in staat ben geweest om de Barça-kleuren te verdedigen. Het betekent alles voor mij en ik voel me bevoorrecht dat ik dit gedaan heb en dat ik titels gewonnen heb, wat het doel van deze club is. Het verdedigen van deze kleuren is het beste dat er is en het is een eer om hier te zijn.”
Als Xavi een speciale wedstrijd moet kiezen uit de velen die hij gespeeld heeft: “na dertien jaar is het niet gemakkelijk om er maar één te kiezen. Misschien de 6-2 in de Bernabéu of de recente 5-0, wegens de manier waarop we speelden, maar ook de Champions League finale in Rome. Uiteindelijk zijn het de wedstrijden waarmee je titels wint.”

De middenvelder liet weten dat hij het geweldig zou vinden als hij met pensioen kon gaan bij Barça en ziet zichzelf niet voor een andere club spelen. Hij heeft successen behaald met dank aan zijn wil om het goed te doen, maar hij vindt tevens dat het vertrouwen van de coaches een aandeel heeft gehad in zijn succes, evenals het feit dat hij redelijk geluk heeft gehad met blessures. “Als ik zou kunnen, zou ik mijn hele leven voetbal spelen, maar het hangt geheel af van de omstandigheden. Ik kan nog een tijd doorgaan, maar voor nu wil ik gewoon genieten van het moment. Ik stel mezelf geen doelen.”

Xavi werd ook gevraagd naar de wedstrijd in Bilbao, waar Abidal een spectaculaire wedstrijd speelde. Hij gaf toe: “Het was niet een van de uitstekende wedstrijden die je verwacht van Barça.” Desondanks was het team erg blij dat ze de kwartfinales bereikt hebben. “Elke wedstrijd is anders en je moet de minuten verslinden. Tegen Athletic was het moeilijk om aan te vallen, maar we hadden niet erg veel problemen. We domineerden het spel en hadden zeker kansen om voort te gaan in het duel.”

Nadat hij had verklaard dat hij geen pijn in zijn pezen meer heeft, legde Xavi uit dat de Copa del Rey een toernooi dat in het bijzonder de aandacht trekt van de Barça-spelers. “We hadden een geweldige finale twee jaar geleden en we willen daar opnieuw komen. We zien het bekertoernooi als een belangrijke competitie.”
Xavi sprak tenslotte nog over zijn coach, Josep Guardiola. “Hij is voor mij een voorbeeld en daar ben ik trots op, want hij is een geweldig persoon en een buitengewone coach. Ik houd er niet zo van om vergeleken te worden met iemand, maar hij is altijd de persoon geweest met wie ik mezelf vergeleken en beoordeeld heb.”