Nieuws Mei 2015

Xavi: “Tijd om te gaan”

In de persconferentie van donderdagmiddag heeft de Xavi Hernández bekend gemaakt dat hij na het huidige seizoen vertrekt bij FC Barcelona. “Vandaag heb ik het in de kleedkamer aan mijn teamgenoten en de coach verteld en het kwam voor hen niet als een verrassing. Ik heb deze beslissing al enkele maanden geleden gemaakt.”

De middenvelder vertelde dat het hem zwaar valt om na 17 seizoenen in het eerste team van Barça zijn ‘thuis’ te verlaten: “Deze beslissing is definitief, maar heel moeilijk. Ik voel dat mijn tijd is gekomen om te vertrekken. Een vertrek vorig jaar zomer, was nog te vroeg geweest. Aan het begin van het seizoen vertelde ik aan Luis Enrique dat ik weg wilde. Hij heeft me gevraagd te blijven. We hebben samen veel over voetbal gesproken en hij is altijd eerlijk naa me geweest, daar ben ik Luis Enrique erg dankbaar voor. Ik voel me nog steeds van waarde voor het team, maar het is tijd voor iets nieuws.”

Xavi maakte gelijk bekend waar hij naar toe gaat verhuizen: “Ik heb een contract getekend bij Al-Sadd in Qatar voor twee seizoenen en ik ga daarnaast starten aan een heel uitdagend project bij de Aspire Academy. Het is voor mij de ideale omgeving om mijn ontwikkeling voort te zetten.”

FC Barcelona heeft Xavi een contractverlenging aangeboden tot 2018, maar daarvoor heeft hij bedankt omdat hij naar eigen zeggen de beslissing voor zichzelf al genomen had. “Ik hoop dat de fans niet teleurgesteld in me zijn, want ze hebben me altijd geweldig gesteund. Iedere keer als ze mijn naam scanderen in het stadion krijg ik kippenvel en dat maakte de beslissing zo moeilijk.”

“Het zal raar zijn om een ander tenue aan te trekken. Ik hoopte dat deze dag nooit zou komen, en ik ga al mijn collega’s en vrienden zeer missen, maar mijn verstand en mijn lichaam zeggen me dat het tijd is om te gaan. Voor mijn hart is het een ander verhaal omdat ik zo’n groot Barça-fan ben. Mijn belangrijkste doel is om in de toekomst terug te keren naar Barça.”

De laatste thuiswedstrijd, aanstaande zaterdag om 18:30 uur, in Camp Nou zal een heel mooi afscheid worden van de fans aan een inmiddels legendarische middenvelder. “We hebben de landstitel gewonnen en ik verheug me erop om zaterdag voor de laatste keer de La Liga Trofee te tonen aan de fans. Ik ga van iedere minuut genieten! Daarna nog twee finales. We zijn de favoriet, maar Athletic en Juve zijn sterke tegenstanders. Ik hoop dat we ze beide gaan winnen.”, aldus Xavi die daarmee zijn imposante carrière bij FC Barcelona van een spectaculair einde zou voorzien.