Nieuws Januari 2013

Zubi: “Blij voor Guardiola”

Woensdagavond maakte FC Bayern München bekend dat Josep Guardiola vanaf de zomer van 2013 de taken van Jupp Heynckes als hoofdcoach van de club zal overnemen.

FC Bayern schreef in een officiële verklaring op de website van de club dat Heynckes al voor de kerst bij de voorzitter Karl-Heinz Rummenigge had aangegeven zijn contract niet te willen verlengen, maar eind juni 2013 zijn carrière te willen beëindigen. “We respecteren zijn beslissing, als club maar vooral als vrienden van Jupp Heynckes”, aldus Rummenigge.

Guardiola heeft bij FC Bayern een driejarig contract getekend tot 30 juni 2016. “We zijn blij dat we erin zijn geslaagd Josep Guardiola te contracteren, want dat de coach was zeer gewild bij vele andere grote clubs”, aldus de Duitse voorzitter. “Guardiola is een van de meest succesvolle coaches in de wereld en we zijn er zeker van dat hij zal veel flair aan zowel FC Bayern als het Duitse voetbal toe zal voegen. We kijken uit naar de samenwerking vanaf 1 juli 2013.”

Het nieuws bereikte al snel de Barça-fans in Camp Nou. Na de bekerwedstrijd tegen Málaga sprak Technisch Directeur Andoni Zubizarreta over de keuze van Guardiola voor de Duitse topclub: “Ik ben heel blij voor Guardiola. Het betekent dat het goed met hem gaat, dat hij weer uitgerust is en graag aan het werk wil. Guardiola had alle tijd om zijn keuze te maken en hij koos voor Bayern München, een geweldige club.”

Zubizarreta vertelde niet op de hoogte te zijn geweest van de overeenkomst tussen Guardiola en Bayern, maar dat hij de keuze van de voormalige Barça-coach wel begrijpt: “Bayern is een club met een stevige basis en ze hebben goede spelers. Hij heeft gevonden wat hij zocht en ik ben blij voor hem.”

Ook Tito Vilanova sprak over de nieuwe uitdaging van zijn oud collega en vriend: “Ik ben blij dat hij weer aan het werk gaat. Ik weet niet hoeveel clubs Josep een aanbieding hebben gedaan en wat voor soort contracten hem werden aangeboden, maar ik weet zeker dat ze allemaal eerste klas waren. Hij heeft de tijd gehad om na te denken waar hij heen wilde gaan. Bayern zijn een historische club, ze hebben vier Champions League titels gewonnen en hun voorzieningen zijn fantastisch.”