Nieuws September 2011

Zubi: “De uitdaging is om dit niveau te behouden”

Vicepresident Josep Maria Bartomeu en sportieve directeur Andoni Zubizarreta vertelden deze week over de handelingen die zij als club op sportgebied ondernomen hebben afgelopen zomer, en over het doel voor de toekomst.

Een paar uur voor de transfermarkt sloot, was er tijd om te reflecteren op alles wat er in het pre-seizoen voorgevallen is. Met dat in het achterhoofd verschenen vicepresident Bartomeu en Zubizarreta op een persconferentie. Bartomeu: “We hebben geprobeerd om het coachende team alles te geven waarom werd gevraagd, maar altijd vanuit een sober standpunt, en met het belang van de club in het achterhoofd.”

Samen hebben ze bewegingen op de markt, prestaties op het veld in de eerste maanden van het nieuwe seizoen, en veranderingen in de technische organisatie bekeken. Zubi: “De uitdaging is om in elk trainingssessie, en in elke wedstrijd de voortreffelijkheid te behouden.” Hij is uiteraard blij met het winnen van de twee Super Cups, maar wil tegelijkertijd het winnen van meer trofeeën niet een verplichting maken: “Het doel is om elke dag op het hoogste niveau te concurreren, om in staat te zijn om maximaal te kunnen presteren in elke wedstrijd en in elke competitie. Dit is een spel waarin het meest onverwachte kan gebeuren, een goal in de laatste minuut kan alles veranderen.”

Wat betreft vertrekkende en komende spelers kondigde Barça aan dat Alexander Hleb naar Wolfsburg is vertrokken, op leenbasis en “tegen een prijs die afhangt van het aantal gespeelde wedstrijden.” Aan de andere kant vertelde Zubizarreta over de status van de hernieuwing van Abidals contract. “We moeten hem veel respect tonen en hij moet tijd vinden om verder te gaan met de onderhandelingen.” Over het blijven van reserve fullback, Martin Montoya, zei Zubi: “We zullen de deal rondkrijgen, dat weet ik zeker.”

De ex-Dream Team keeper besprak ook het recordaantal wedstrijden gespeeld voor Barça, dat hij sinds afgelopen maandag met Víctor Valdés deelt. “Hij is een van de beste goalkeepers, en staat terecht op deze plaats in de voetbalgeschiedenis. Zijn statistieken zijn het gevolg van zijn overtuiging, al sinds dat hij klein was, dat hij Barça’s keeper zou worden. We hebben een zekerheid in het doel.”

Tot slot werd er gevraagd naar de jaarlijkse verlenging van het contract van Pep Guardiola. Bartomeu: “We doen er alles aan om de club te verbeteren. Het belangrijkste is dat we hem het beste materiaal geven zodat hij zijn werk kan doen, dat absoluut spectaculair en fantastisch is. Als we dat doen, dan, wanneer de dag komt om zijn contractverlenging te bespreken, zal het moeilijk voor hem zijn om nee te zeggen. Hij is het meest essentiële stuk in het succes van Barça de afgelopen jaren.”