Nieuws Augustus 2013

Zubi: “Wij rekenen op Cesc”

De voetbaldirecteur van FC Barcelona, Andoni Zubizarreta, sprak op de dag van de tweede voetbalclinic in de FCB Peace Tour met de pers over verschillende zaken die op dit moment spelen.
Zo gaf hij commentaar in Tel Aviv over de geruchten die ten ronde gaan dat Cesc Fàbregas de club zal verlaten voor Manchester United. “We rekenen op Cesc,” benadrukte Zubizarreta. “Dat zei ik op de dag dat Tito gepresenteerd werd, en ook op de dag dat we Tata presenteerden. Cesc is een buitengewone speler die creëert, afmaakt en altijd op de juiste positie staat. We zijn blij met hem, hij is de nummer vier van Barça. Daarbij, hij heeft een contract met ons en United heeft aangegeven onze positie te begrijpen. Ze zullen ons niet verder pushen.” Gevraagd naar de wensen van de speler antwoordde de voetbaldirecteur: “Dit is enige standpunt wat betreft deze zaak. Zijn prestatie onlangs [tegen Santos, red.] liet duidelijk zien dat hij nog altijd gefocust is op Barça.”

Ook sprak Zubizarreta over de zoektocht naar een centrale verdediger. “We zoeken naar iemand die ons competitiever kan maken, de beste speler die we zouden kunnen contracteren en die het beste past bij onze wensen. We proberen altijd om het beste mogelijke team samen te stellen en we zullen binnenkort zien wie het wordt.” Hij benadrukte wel dat er geen haast bij is en dat er nog genoeg tijd is om de juiste speler te vinden voor de deadline op 31 augustus, middernacht.

“Zubi” werd ook gevraagd naar Neymar en zijn conditie. “We hadden hem graag 100% fit gezien, maar niet veel spelers komen in perfecte conditie naar de seizoensvoorbereiding. We zullen er alles aan doen om hem geheel fit te krijgen, we maken ons geen zorgen.” De directeur is blij met hoe de Braziliaan zich aanpast aan het systeem van Barça. “In zo’n geval zijn spelers gewend aan een heel andere manier van trainen en moeten ze zich aanpassen aan hoe wij werken. Dat is wat we doen in de seizoensvoorbereiding. We hebben nog wat dagen te gaan voor de competitie begint, hoewel het onwaarschijnlijk is dat hij zich dan voor de volle 100% aangepast zal hebben. Maar we kunnen duidelijk zien dat hij onze manier van voetballen snel oppakt.”

Tot slot deelde Zubizarreta zijn observaties rondom Tata Martino, de nieuwe coach. “Ik geloof in wat hij zei tijdens zijn presentatie. Hij is een coach die een goede band wil met zijn spelers; hij luistert en wil dingen weten. Hij is van een club gekomen met een duidelijke voetbalcultuur en hij zal proberen dingen voor ons te doen waarvan hij denkt dat die ons beter zullen maken. We zijn nu midden in het proces om twee verschillende manieren van doen samen te brengen.”