Gavi

Rugnummer 6
Positie Middenvelder
DEBUUT VOOR BARCELONA
Augustus 2020 FCB - Gimnastic de Tarragona (Pre-seizoenmatch)

Een strijdlustige en technisch begaafde middenvelder Pablo Páez Gavira, beter bekend als 'Gavi', werd geboren in het plaatsje Los Palacios y Villafranca bij Sevilla. Als jongere maakte hij zijn weg naar het jeugdsysteem bij Real Betis, waar hij twee seizoenen de verdiblancos vertegenwoordigde op het trainingscomplex van Luis del Sol, op slechts een steenworp afstand van het Benito Villamarín-stadion.

Gavi, een complete middenvelder met een bijpassend winnend karakter, maakte zijn overstap naar FC Barcelona voor het seizoen 2015/16. Hij vertegenwoordigde eerst de blaugranas op O12-niveau voordat hij snel door de jeugdcategorieën ging om de O19-ploeg te bereiken. Na snel indruk te hebben gemaakt duurde het niet lang voordat hij zijn debuut maakte voor Barça B en in het voorseizoen in 2020 besloot coach Ronald Koeman hem op te nemen bij de spelers van het eerste elftal van de Club.

Zijn progressie stopte daar niet. Op de leeftijd van 17 jaar en 24 dagen maakte hij zijn La Liga-debuut voor Barça, de vierde jongste speler ooit die dit deed in augustus 2021. In oktober 2022 ontving de middenvelder de Kopa Trophy, de prijs die werd uitgereikt door het prestigieuze tijdschrift France Football uitgeroepen tot beste speler van het jaar onder de 21 jaar.

Zijn optredens voor Barça trokken al snel de aandacht van de Spaanse coach Luis Enrique. Hij werd ook de jongste speler die een interland voor Spanje won op de leeftijd van 17 jaar en 62 dagen toen hij in oktober 2021 begon aan de halve finale van de UEFA Nations League tegen Italië. tijdens het WK in Qatar in 2022 werd hij de jongste speler die speelde en scoorde in het toernooi voor Spanje. In de openingswedstrijd van zijn team tegen Costa Rica vond Gavi het net en werd hij uitgeroepen tot man van de wedstrijd.

In de zomer van 2022, nu 18 jaar oud, tekende Gavi een nieuw contract bij Barça waarmee zijn aanwezigheid in het eerste team officieel werd.

Statistieken

Seizoen club duels goals