Nieuws Januari 2016

Bilbao-Barça 1-2

Na de 6-0 monsterzege op Athletic de Bilbao in de Spaanse Primera División, stond FC Barcelona midweeks opnieuw tegenover de Baskische ploeg. In het San Mamés trapten de twee ploegen het tweeluik van de kwartfinale Copa del Rey af. Luis Enrique koos ervoor Leo Messi en Claudio Bravo thuis te laten, evenals de voor twee wedstrijden geschorste Luis Suárez, en trad aan met jongeling Munir in de voorhoede.

Bilbao, nog gemotiveerder dan normaal na de recente zeperd, vloog uit de startblokken. De Barça-defensie kwam amper onder de Baskische druk uit en moest herhaaldelijk in actie komen om een vroege thuistreffer te voorkomen. Vijftien minuten had Barça niet te vertellen, en toen viel de openingstreffer—aan de andere zijde! Arda Turan vond Ivan Rakitić, die met een topsprint de rechtervleugel overspande, perfect voorgaf, waarop Munir El Haddadi de 0-1 kon binnenschuiven. Het gaf Barça vleugels en de Basken werden steeds meer zoek getikt. Binnen de kortste keren kwam de verdubbeling van de score: Neymar profiteerde vliegensvlug een fout in de Bilbao-verdediging én van keeper Herrerín en maakte probleemloos de 0-2.
Waar Bilbao sterk was gestart kon de thuisploeg nu geen vuist meer maken tegen de ontketende blaugranas, die de Basken dol bleven tikken. Vooral Andrés Iniesta viel op met zijn magische balbehandeling.

Na rust pakte Bilbao ondanks de achterstand de draad weer op en de Barça-defensie kwam opnieuw onder druk te staan. Binnen enkele minuten tekende de thuisploeg de eerste echte kans aan via Erasco, die zijn schot naast zag gaan. De blaugranas kregen deze helft minder goed grip op de wedstrijd.
Beide ploegen leden steeds meer onnodig balverlies en de wedstrijd kwam bol te staan van slordigheden en overtredingen. Dat haalde tevens het tempo uit het duel, dat niets meer van de voormalige intensiteit kende. Een aardig wedstrijdbeeld leverde dat dan ook niet op, zeker niet toen er ook de welbekende opstootjes ontstonden en de scheidsrechter gele kaarten ging uitdelen.
In de laatste tien minuten was Bilbao nog dicht bij een treffer via een uitstekende hoekschop die bijna werd binnengekopt. De wedstrijd leek zonder noemenswaardige momenten op zijn einde te lopen, toen Bilbao nog een aantal keer aanzette en daarvoor werd beloond: fout wegwerken van Dani Alves leidde tot balbezit voor Aduriz, die San Mamés deed ontploffen met zijn treffer. 1-2! Luttele minuten later leek diezelfde Aduriz ook de gelijkmaker te scoren, maar Marc-André Ter Stegen voorkwam dat met een subliem reflex! Het werd weer een echte wedstrijd en de Baskische achterban liet zich weer luidkeels horen.

Gescoord werd er desondanks niet meer en FC Barcelona keerde met een 2-1 uitoverwinning huiswaarts. De return in de kwartfinale Copa del Rey wordt wordt woensdag 27 januari in Camp Nou gespeeld na de Spaanse competitiewedstrijd uit tegen Málaga (zaterdag 23 januari, 16:00 uur).

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Piqué, Rakitić, Busquets, Alves, Arda (66’ Vidal), Iniesta, Neymar, Mascherano, Munir (80’ Sandro) en S. Roberto (74’ Adriano).

Opstelling Athletic de Bilbao: Herrerín, De Marcos, Lekue, Etxeita, Laporte, Iturraspe, Beñat (68’ San José), Eraso (62’ Sabin), Susaeta (56’ Muniain), Aduriz en Williams.