Nieuws Oktober 2011

Cesc: “Niemand zal de nummer 5 t/m 50 onthouden”

Als Lionel Messi een paar wedstrijden op rij niet tot scoren komt, dan besteden de media in Spanje daar meteen aandacht aan. “Hij is een fantastische speler, zowel mentaal als fysiek. Als we aan Messi gaan twijfelen, dan weet ik niet ze van ons vinden. Hij is bescheiden, speelt altijd, geeft altijd alles voor het team en houdt van de club. Ik ben nog nooit een speler als hem tegen gekomen, niet in de jeugd en ook niet als professional,” aldus Cesc.

Fàbregas is van mening dat zijn teamgenoot snel weer doelpunten zoals gebruikelijk zal maken: “Iedereen heeft wel eens een mindere periode. Kritiek op Messi zou onterecht zijn. Ik heb nog geen enkel argument gehoord. Hij is van mijn leeftijd. Als je ziet hoe hij zich ontwikkeld heeft, denk ik niet dat ik ooit nog iemand zie van zijn niveau. Hij heeft alles gewonnen wat er maar te winnen valt. Alleen het WK ontbreekt. Hij speelt werkelijk alles, om de drie dagen, scoort bijna altijd en blinkt altijd uit.”

Fàbregas hoopt dat de media inzien dat de cijfers van Messi niet alledaags zijn. “Tussen 16 en 22 jaar heb ik niet alle wedstrijden gespeeld, maar hij heeft dat wel gedaan. En er komt maar geen einde aan. Afgelopen zomer kwam hij later terug van vakantie en hij speelde in de eerste wedstrijd om de Spaanse Super Cup tegen Real Madrid bijna op slippers. Hij scoorde bovendien.”

Gevraagd naar zijn mening over wie de Gouden Bal verdiend dit jaar, zei Cesc: “Vijftig spelers zijn genomineerd, maar niemand zal de nummer 5 t/m 50 onthouden. Ik durf mijn hand in het vuur te steken dat Messi gaat winnen. Het is heet special voor hem, maar de volgende dag wil hij weer gewoon doelpunten maken en dat is het belangrijkste.” Cesc staat ook op de lijst genomineerden, maar teamgenoten Pedro, Valdes en Busquets niet: “Het is een vreemde lijst. Hoe kan ik er op staan als ik praktisch het hele seizoen niet heb gespeeld?”