Nieuws December 2010

Coach gaf me een goed gevoel

Afellay werd donderdag begin van de middag ondermeer welkom geheten door sportief directeur Andoni Zubizarreta. Naar verwachting zet Afellay vrijdag de handtekening onder een contract voor 4,5 jaar bij Barcelona, waarna om 11.30 uur de officiële presentatie en een persconferentie bij Barcelona op het programma staat.

Na het poseren voor het logo van FC Barcelona sprak Ibrahim Afellay kort met Barça TV en daarin zei Ibi heel blij te zijn dat hij nu in Barcelona is. “Ik ben een beetje nerveus, maar dat is normaal. Ik ben bij de beste club van de wereld, het is een fantastische club en ik geniet van het moment.” Daar voegde de 24-jarige internationaal aan toe: “Het is een droom die uit komt. Iedere speler droomt ervan om ooit voor FC Barcelona te spelen. Vraag het aan iedere willekeurige voetballer in de wereld en ze zullen allemaal zeggen dat ze graag naar Barcelona zouden willen, waar het beste voetbal van de wereld gespeeld wordt.”

Ibrahim zal bij FC Barcelona spelen met nummer 20 op zijn rug. Dat heeft zijn management donderdag bekendgemaakt.

De middenvelder maakte ook al kennis met zijn nieuwe trainer, Pep Guardiola. Het was de eerste keer dat Afellay met hem sprak, maar Guardiola wilde graag een ontmoeting met de voetballer. Hij stelde zijn kerstvakantie uit voor een onderhoud. Afellay noemde het na afloop een 'imponerende ontmoeting'. “Wat een uitstraling heeft deze man. Guardiola gaf me een goed gevoel. Het doet me goed dat hij me wilde hebben. Barcelona heeft honderd miljoen euro en kan heel veel spelers halen, maar ze komen bij mij uit. Guardiola heeft gezegd dat ik voor verschillende posities op het middenveld in aanmerking kom”, aldus Afellay na afloop.

De international is blij met zijn aanstaande overgang. “Het maakt me niet uit als mensen zeggen dat ik niet veel zal spelen bij Barcelona”, vervolgt de geboren Utrechter. “Bij Barcelona word ik sowieso een betere voetballer. En ik groei hier als persoon.”

Om 16.00 uur is zijn medische keuring van Ibrahim begonnen. Die zal in totaal 4,5 uur in beslag gaan nemen. Als hij de test goed door komt is hij de twintigste Nederlander die voor Barcelona uitkomt.