Nieuws Maart 2022

De winteraankopen komen goed tot hun recht

Ferran Torres, Dani Alves, Adama en Aubameyang presteren allemaal uitstekend sinds hun komst.

Als stukjes in een puzzel. De vier nieuwe Barça-aanwinsten uit de transferperiode van januari presteren allemaal op een uitzonderlijk niveau sinds hun komst. Het kwartet lijkt sneller dan iedereen had verwacht in de selectie van Xavi Hernández te zijn opgenomen, wat te zien is op het veld en in de statistieken.

De nieuwe namen zijn natuurlijk Dani Alves, Ferran Torres, Adama Traoré en Pierre-Emerick Aubameyang. Nieuwe namen, maar niet per se nieuwe gezichten: Alves en Adama keren terug naar de club voor hun tweede periode als blaugranas.

Doelpunten, speeltijd en assists

Sinds hun komst is Ferran Torres die de meeste wedstrijden heeft gespeeld met in totaal negen optredens. Wat betreft goals gaat Gabon-international Aubameyang aan kop met vijf. Het maken van goals is waar Adama het meest schitterde, met vier assists in zijn zes optredens.

Afwisseling en diversiteit

Wat de nieuwe aanwinsten Barça hebben gebracht, blijkt duidelijk uit de statistieken, maar op tactisch niveau is hun komst ook belangrijk geweest. In de aanval heeft de toevoeging van Ferran, Aubameyang en Adama coach Xavi Hernández meer opties gegeven.

Verder is er een grote veelzijdigheid aan zijn aanvallende dreiging met spelers als Memphis, Ansu Fati wanneer hij terugkeert van een blessure, Memphis en Ferran Torres die allemaal overal in een front-drie kunnen spelen.

Tegen Valencia begonnen Dembélé en Ferran op de vleugels en tegen Athletic bleek de kracht in de diepte uit het feit dat drie van de vier goals afkomstig waren van spelers die van de bank kwamen: Dembélé, Luuk de Jong en Memphis.

De terugkeer van Adama naar de Club geeft Barça de luxe van een pure vleugelspeler; een speler die het zo vaak mogelijk tegen zijn man wil opnemen en het veld openstelt voor zijn teamgenoten. Terwijl ze de zijlijn omhelzen, weten de blaugranes altijd dat ze een optie hebben die perfect werkt.

De terugkeer van Dani Alves naar Barça heeft coach Xavi ook meer tactische opties gegeven. De ervaring en uitmuntendheid van de Braziliaan aan de bal zorgen ervoor dat hij niet beperkt is tot zijn rol als rechtsback.

We zagen tegen Atlético Madrid hoe Alves het middenveld kon betreden toen de blaugranas in balbezit waren en een 4-3-3 in een 3-4-3 veranderde. Deze manoeuvre geeft Sergio Busquets een optie als tegenstanders hem onder druk proberen te zetten en een record van één doelpunt en drie assists laten zien dat Alves veel meer is dan een verdediger.

In totaal hebben de nieuwelingen acht doelpunten en tien assists geleverd, wat zonder twijfel bewijst dat de transfermarkt in januari gunstig was voor FC Barcelona.

Foto: www.fcbarcelona.com