Nieuws April 2023

Financiering Espai Barça goedgekeurd

FC Barcelona heeft overeenstemming bereikt over de financiering van Espai Barça zoals gepland, waarmee de start van de werkzaamheden voor de renovatie van Spotify Camp Nou wordt gegarandeerd en wordt voldaan aan de tijdens het referendum goedgekeurde criteria. De activa van de club werden niet gebruikt als garantie en er werd geen hypotheek op het stadion genomen. De club kwam een financiering overeen met in totaal 20 investeerders ter waarde van 1,450 miljard euro, een bedrag dat de kosten van de werken voor Espai Barça dekt.

De financiering is bij enkele van de belangrijkste prestigieuze financiële entiteiten over de hele wereld. Het heeft verschillende termijnen die geleidelijk worden betaald op 5, 7, 9, 20 en 24 jaar, met een flexibele structuur, inclusief een aflossingsvrije periode. Zodra de werkzaamheden aan het stadion zijn voltooid, zal de club beginnen met de terugbetaling van de operatie, met behulp van inkomsten uit Spotify Camp Nou, die naar verwachting ongeveer 247 miljoen euro per jaar zullen bedragen.

FC Barcelona blijft vooruitgang boeken met haar strategisch plan en bij de ontwikkeling van het Espai Barça-project, waarbij het erin slaagt zoveel mogelijk flexibiliteit te bereiken bij het vinden van het beste voorstel in termen van kosten en tijd. Gedurende het hele proces hebben de Raad van Bestuur en de eigen teams van de Club zich bij hun inspanningen aangesloten door belangrijke partners, zoals Goldman Sachs, JP Morgan, JLL, Pérez-Llorca, DLA Piper, Key Capital Partners, Legends en IPG 360, onder andere. Het voorstel bestaat uit het combineren van de ervaring en kennis van de teams en professionals van de Club op de verschillende gebieden die betrokken zijn bij het Espai Barça-project.

Deze operatie bevestigt opnieuw de geloofwaardigheid van de Club met betrekking tot het Spotify Camp Nou-project, het epicentrum van Espai Barça. Het project is essentieel om FC Barcelona in de voorhoede van de wereldsport te houden, is een van de fundamenten voor het economisch herstel en de toekomstige levensvatbaarheid van de club en is een instrument om voortzetting van het bestuursmodel mogelijk te maken, waarbij de meer dan 146.000 clubleden de eigenaren zijn.

Foto: www.fcbarcelona.com