Nieuws Augustus 2011

Interview Cesc Fàbregas

Bij de Barça TV studio’s arriveerde Cesc met een glimlach van oor tot oor. De nieuwe nummer 4 van FC Barcelona zag er gelukkig uit en in het interview vertelde Cesc uitgebreid over hoe het voelt om weer een speler van Barça te zijn.

Hoe voelt het? Opgelucht?
“De laatste maanden was er erg veel druk. Mentaal was het echt vermoeiend, maar het is eindelijk rond en ik ben erg blij dat ik weer terug ben bij Barça.”

Bij je presentatie vertelde je dat Arsène Wenger als een vader is voor je. Je snapt dat menig fan van Barça een iets minder beeld heeft van de Franse coach?
“Ik denk dat het beeld van Wenger hier niet helemaal juist is. Dat ik nu hier bij Barcelona ben, komt grotendeels door hem. Hij neemt alle beslissingen en vertelde me dat ik kon gaan. Hij heeft de leiding in de onderhandelingen genomen en dankzij Wenger ben ik nu een speler van Barça.”

Het is al lang geleden, maar waarom verliet je Barça in 2003?
“Ik zag dat ik geen enkele kans had om in het eerste elftal te komen en Xavi was nog heel jong toen. Daarnaast waren Andrés en een aantal jeugdspelers veel verder in hun ontwikkeling dan ik toen was; ik zag dat ik ver achter lag. Ik vond het bijzonder dat Arsenal, een Engels team, naar mij vroeg en ik was verbaasd dat de coach van hun eerste elftal, Arsene Wenger, zijn vakantie inkortte om mij te komen bekijken. IK was 16 en speelde bij de junioren van Barça. Hun voorstel was ongelofelijk.”

We weten dat Barça altijd jouw club is geweest, maar wanneer besloot je om terug te keren?
“Het makkelijkste was om bij Arsenal te blijven. Ik was de aanvoerder en speelde iedere wedstrijd. We speelden altijd in de Champions League en streden voor alle titels. Om al dat te hebben en dan hier de competitie met de andere sterke spelers aan te gaan, is het misschien wel het slechtste moment voor mij om terug te keren. Het is heel moeilijk om bij de basis 11 te komen, maar ik heb een nieuwe uitdaging nodig in mijn carrière. Ik stond een beetje stil en wilde een nieuwe omgeving. Ik heb die extra motivatie nodig om het beste uit mezelf te kunnen halen.”

Guardiola wilde je graag hebben. Wat betekent dat voor jou?
“Dat is het belangrijkste. Ik kan nog veel leren van Pep en mijn ploeggenoten. Mijn doel is om het beste in mijzelf naar boven te halen. Daarbij zijn er veel technische en tactische aspecten die ik kan verbeteren in dit team.”

Je bent van een geweldige generatie, dat van 1987. Je speelt weer samen met Messi en Piqué. Toen jullie jong waren, spraken jullie toen wel eens over ooit spelers van het eerste elftal te worden?
“We hadden een paar geweldige seizoenen met dat team en we waren heel hecht. Het waren de beste jaren van mijn leven. Maar daarover spraken we nooit. Ik denk niet dat geen van ons het zich kon vorstellen dat we ooit met elkaar in het eerste elftal zouden voetballen.”

Wat is er over van de 16-jarige Cesc? Of is de Cesc van vandaag een product van Wenger?
“Ik denk dat Cesc niet veel veranderd is. Ik ben op een aantal vlakken beter geworden, maar ik heb altijd hard willen werken en dat heeft me geholpen om iedere dag iets beter te worden. Ik wil altijd leren en het is een fout om te denken dat je beter bent dan een ander.”

Wat zijn jouw verwachtingen over het iedere dag werken met je goede vrienden Puyol en Piqué?
“Speciaal, want het is wat ik echt graag wilde. Ze zijn hele goede vrienden en ik heb meer vrienden in die kleedkamer. Die spelers ken ik via het nationale team en het EK en WK. Voor mij gaat het een geweldige ervaring worden en ze zullen me zeker helpen het beste uit mezelf te halen.”

Er zijn veel middenvelder in het team. Denk je dat iedere speler zijn eigen profiel heeft en iets speciaals te bieden heeft?
“Precies. We zijn spelers die hetzelfde beeld van voetbal hebben, maar we zijn allemaal anders. Meer dan de mensen denken. Samen maken we een goede combinatie daarvan, maar dat moeten we wel laten zien op het veld. Al die verschillende karakters maakt van ons een speciale groep.”

Jaren geleden verwachtte men dat Xavi de rol van Guardiola over zou nemen. Ben jij de opvolger van Xavi?
“Ik denk dat Xavi nog goede jaren in zich heeft. Hij doet dingen die je je niet kunt voorstellen! Ik ben hier niet gekomen om Xavi met pensioen te sturen. Ik ben hier gekomen om met Xavi te spelen, met hem te strijden en met Xavi te winnen. Wat ik vind van Xavi geldt ook voor Andrés en Thiago. Ik denk dat we samen een heel goed team vormen en dat we met dat team grootse dingen kunnen doen.”

Wat is je mooiste herinnering aan Arsenal?
“Mijn debuut voor Arsenal. Het was op een dag dat ik het niet verwachtte. Ik dacht dat ik alleen deel van het team was voor die wedstrijd, maar ineens stond ik in de basis. Mijn familie zat op de tribune en het werd een hele spectaculaire dag voor me.”

Waarom heb je Fàbregas op je shirt?
“Normaal zou ik Cesc op mijn shirt dragen, maar ik wilde graag Fàbregas erop hebben. In Engeland zette de club Fàbregas op het shirt omdat het daar gebruikelijk is je achternaam erop te zetten. Bij mijn debuut voor het nationale elftal zette ze Cesc erop, maar toen ging het niet zo goed. Sinds ik het veranderde in Fàbregas wonnen we het EK en het WK. IK wilde eerst hier Cesc op het shirt zetten, maar ik dacht omdat het zo goed gaat met Fàbregas op mijn shirt, zet ik dat op mijn shirt. Ik ben niet heel bijgelovig, maar laten we het maar bij Fàbregas houden en doorgaan met titels winnen.